Abstract:
ﻫﻴﺪﮔﺮ از ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﻣﺘﻔﻜﺮاﻧﻰ اﺳﺖ ﻛﻪ در ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻰ ﺷﺄن وﺟﻮدی ﺗﻜﻨﻮﻟـﻮژی، روح ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮ آن و ﻧﺴﺒﺖ آن ﺑﺎ ﻋﻠﻢ ﺟﺪﻳﺪ و ﻫﻨﺮ ﭘﺮداﺧﺖ. در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺳﻌﻲ ﺑﺮآن اﺳـﺖ ﺗﺎ ﺗـﺼﻮﻳﺮ دﻗﻴـﻖﺗـﺮی از »ﻣﺎﻫﻴـﺖ ﺗﻜﻨﻮﻟـﻮژی« در ﻧـﺰد ﻫﻴـﺪﮔﺮ اراﺋـﻪ ﺷـﻮد و ارزﻳـﺎﺑﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐﺗﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﺪﺑﻴﻨﺎﻧﻪ ﻳﺎ ﺧﻮشﺑﻴﻨﺎﻧﻪ ﺑﻮدن ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی او ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آﻳﺪ. ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻫﻴـﺪﮔﺮ، »ﻣﺎﻫﻴـﺖ ﺗﻜﻨﻮﻟـﻮژی« اﺻـﻼ ﭼﻴـﺰ ﻓﻨـﻲ ﻧﻴـﺴﺖ. او از ﻣﻌﻨـﺎی اﺑـﺰاری ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی ﻋﺒﻮر ﻣﻲﻛﻨﺪ و ﺑﻪ دﻧﺒﺎل درک »ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی« از ﻃﺮﻳﻖ ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﻳﻮﻧـﺎﻧﻲ اﺳﺖ. ﺑﺮای اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر، ﻣﻔﻬﻮم ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی را ﺑﺮ اﺳﺎس ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺧﺎﺻﻲ از ﻋﻠﻴﺖ ﻛـﻪ ﻣﺒﺘﻨـﻲ ﺑﺮ ﻇﻬﻮر اﺳﺖ، ﻃﺮح ﻣﻲﻛﻨـﺪ. ﺑـﺮ اﻳـﻦ اﺳـﺎس، ﺗﻜﻨﻮﻟـﻮژی ﻧـﻮﻳﻦ ﻇﻬـﻮر اﺳـﺖ اﻣـﺎ ﻧـﻪ اﺻﻴﻞﺗﺮﻳﻦ و ﺑﺮﺗﺮﻳﻦ ﻇﻬﻮر وﺟﻮد ﭼﻮن در آن ﺗﺒﻴﻴﻦ و ﺗﻔﺴﻴﺮ و ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﺟﻬـﺎن ﻣﻘـﺼﻮد ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻘﺼﻮد ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺟﻬﺎن اﺳﺖ. »ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی« اﮔﺮﭼﻪ ﺑﺪون ﺑﺸﺮ و ﻧﺴﺒﺖ او ﺑﺎ ﻫﺴﺘﻲ ﻣﻮﺿﻮﻋﻴﺖ ﭘﻴﺪا ﻧﻤﻲﻛﻨﺪ، اﻣـﺎ در ﻋﻴﻦ ﺣﺎل، ﭼﻨﻴﻦ ﻧﺎﻣﺴﺘﻮریای اﻧﺴﺎن را در ﺳﻠﻄﻪ ﺧﻮد ﻣﻲآورد و او را ﻛﻨﺘﺮل ﻣﻲﻛﻨـﺪ و راه ﭼﺎره ﺑﺮای اﻧﺴﺎن، ﺑﺮﻗﺮاری ﻧﺴﺒﺖ آزاد ﺑﺎ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی اﺳﺖ. اﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻓﻬـﻢ »ﻣﺎﻫﻴـﺖ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی« ﻣﺆﻳﺪ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻴﺪﮔﺮ ﺑﺮ ﺿﺪ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی ﻧﻴـﺴﺖ، ﺑﻠﻜـﻪ در ﻧﻈـﺮ او، ﻧﺒﺎﻳـﺪ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی ﺑﺎﻋﺚ ﻏﻔﻠﺖ اﻧﺴﺎن ﺷﻮد.
Machine summary:
اﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ در ﺑﺎب ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی ﻧﻤﻮد ﺑﻴﺸﺘﺮی دارد و اﺳﺎﺳﺎ وﺟﻪ ﻣﻤﻴـﺰه ﻓﻠـﺴﻔﻪ ﺗﻜﻨﻮﻟـﻮژی ﻫﻴﺪﮔﺮ ﺑﺎ دﻳﮕﺮ اﻧﺪﻳﺸﻤﻨﺪاﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی ﭘﺮداﺧﺘـﻪاﻧـﺪ در ﻫﻤـﻴﻦ ﻧﻜﺘـﻪ اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﺗﻮﺟـﻪ ﻫﻴـﺪﮔﺮ ﺑـﻪ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی اوﻻ از ﻣﻨﻈﺮی ﻛﺎﻣﻼ ﻓﻠﺴﻔﻲ و ﺛﺎﻧﻴﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﺎﺻﺮ اﻧﺪﻳﺸﻪ ﻓﻠـﺴﻔﻲ او در ﻫﻤـﻪ ادوار ﻓﻜـﺮی اوﺳﺖ.
اﻣﺎ ﻧﺒﺎﻳﺪ از اﻳـﻦ ﻧﻜﺘـﻪ ﻏﺎﻓـﻞ ﺑـﻮد ﻛـﻪ ﭘـﺮداﺧﺘﻦ ﺑـﻪ ﻓﻠـﺴﻔﻪ ﺗﻜﻨﻮﻟـﻮژی ﻫﻴـﺪﮔﺮ ﻧﻴﺎزﻣﻨـﺪ ﺷـﻨﺎﺧﺖ ﻛـﺎﻓﻲ از ﺟﺎﻳﮕـﺎه ﻫﻴـﺪﮔﺮ در ﺟﻐﺮاﻓﻴـﺎی ﻣﺒﺎﺣـﺚ ﻓﻠـﺴﻔﻪ ﺗﻜﻨﻮﻟـﻮژی، ﻣﺒـﺎﻧﻲ اﻧﺪﻳـﺸﻪ ﻓﻠـﺴﻔﻲ او ـ ـ ـ ـ ــ ـ ــ ـ ـ )ﻫﻤﭽﻮن ﺗﻔﻜﺮ ﺑﻨﻴﺎدﻳﻦ، ﻫﺴﺘﻲ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺑﻨﻴﺎدﻳﻦ، دازاﻳﻦ، ﺣﻘﻴﻘﺖ، روﻳﺪاد( ﻛﻪ در ﺑﺤﺚ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی ﻣﺆﺛﺮ واﻗـﻊ ﺷﺪه اﺳﺖ و واﻛﺎوی دﻗﻴـﻖ ﻣﻔـﺎﻫﻴﻢ ﻣـﺮﺗﺒﻂ ﺑـﺎ ﺗﻜﻨﻮﻟـﻮژی )ﻫﻤﭽـﻮن اﺑـﺰار، ﮔـﺸﺘﻞ، ﻧﺎﻣـﺴﺘﻮری، ﺗﻘـﺪﻳﺮ، ﺧﻄﺮ، اﻋﻄﺎ، ﻧﺠﺎت ﺑﺨﺸﻲ، ﺗﻔﻜﺮ ﻣﻌﻨﻮی و ﻫﻨﺮ( اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻳﻚ از اﻳﻦ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺑﺤﺜـﻲ ﻣﺠـﺰا ﻣـﻲﻃﻠﺒـﺪ و ﻃﺒﻴﻌﻲ اﺳﺖ در اﻳﻦ ﻣﺠﺎل، ﻓﺮﺻﺖ ﭘـﺮداﺧﺘﻦ ﺑـﻪ آنﻫـﺎ ﻧﻴـﺴﺖ.
اﻣﺎ ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺘﻮان ﻧﻈﺮ ﻫﻴﺪﮔﺮ را اﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻛﺮد ﻛﻪ ﻫﻴـﺪﮔﺮ ﻗﺎﺋـﻞ ﺑـﻪ اﻳـﻦ ﻧﻴـﺴﺖ ﻛـﻪ ﺑﺎﻳـﺪ ﺑـﺎ اﻳـﻦ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی ﺑﻪ ﻣﺒﺎرزه ﭘﺮداﺧﺖ.
اﮔﺮﭼـﻪ دﻳـﺪﮔﺎه ﻫﻴـﺪﮔﺮ درﺑـﺎره ﺗﻜﻨﻮﻟـﻮژی ﺑـﻪ اﺻﻄﻼح اﻧﺴﺎنﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻧﻴﺴﺖ و اﺳﺎﺳﺎ او اﺑﺎی از اﻳﻦ دارد ﻛﻪ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی ﺑﻪ اﻳـﻦ ﻋﻨـﻮان ﻣﻄـﺮح ﺷـﻮد اﻣـﺎ ﺑـﺴﻴﺎری از ﻣﺆﻟﻔـﻪﻫـﺎﻳﻲ ﻛـﻪ ﻫﻴـﺪﮔﺮ در ﺗﺒﻴـﻴﻦ ﺗﻜﻨﻮﻟـﻮژی ﺑـﻪ ﻛـﺎر ﺑـﺮده اﺳـﺖ )ﻫﻤﭽـﻮن ﻧﺎﻣـﺴﺘﻮری، ـ ـ ـ ـــ ـ ـ ـ ــ ـ ﮔﺸﺘﻞ، ﺣﻘﻴﻘﺖ، ﻫﻨﺮ و ...