Abstract:
پژوهش حاضر به منظور شرح مفهوم دراماتورژی در معنای گسترده آن و بررسی امکان شبیه سازی نهاد دراماتورژی در ساختار گروه های نمایشی ایران انجام گردید. بدین منظور از روش توصیفی - تحلیلی استفاده شد. مهم ترین یافته ها و نتایج به دست آمده گویای این است که دراماتورژ و دراماتورژی به طور کامل در ایران شناسانده نشده است ؛ وجود چنین نهادی در کشور ضروری می نماید اما بسترهای فرهنگی و آموزشی لازم جهت این شبیه سازی به طور کامل در ایران مهیا نیست ؛ پشتیبانی دولتی در راستای ایجاد چنین نهادی در ایران امری ضروری است ؛ با اعمال تغییراتی می توان نهادی همچون «برلینر آنسامبل » در آلمان یا «تئاتر ملی » در انگلستان را در ایران شبیه سازی کرد. این نتایج حاکی از آن است که اگر مشکلاتی که برای شبیه سازی نهاد دراماتورژی در ایران وجود دارد مرتفع شوند و زمینه های شبیه سازی این نهاد فراهم شود، با توجه به مشکلاتی که جامعه ی تئاتری کشور با آن دست به گریبان است ، این شبیه سازی می تواند به مثابه یک اصلاحات سازمانی زمینه ساز پویایی در ساختار اداری و کیفی هنر نمایش شود.
Machine summary:
شبیهسازی نهاد دراماتورژی در ساختار گروههای نمایشی ایران امیرارسلان صابرطوسی Amir arsalan Saber tosi دکتر محمدحسین ناصربخت Mohammad hossein Naserbakht, Ph. D 95 فصلنامه تخصصیهنرهای مایشی دوره ی جدید،شماره ی دهم ، بهاروتابستان ٩٣ (رجوع شود به تصویر صفحه) امیرارسلان صابرطوسی • کارشناس ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز (رجوع شود به تصویر صفحه) دکتر محمد حسین ناصربخت • نمایش نامه نویس ، پژوهشگر تئاتر، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر 96 چکیده پژوهش حاضر به منظور شرح مفهوم دراماتورژی در معنای گسترده آن و بررسی امکان شبیه سازی نهاد دراماتورژی در ساختار گروه های نمایشی ایران انجام گردید.
کلید واژگان : دراماتورژ، دراماتورژی ، مدیریت ادبی ، رپرتوار، گروه های نمایشی 97 فصلنامه تخصصیهنرهای مایشی دوره ی جدید،شماره ی دهم ، بهاروتابستان ٩٣ مقدمه دراماتورژی به عنوان منصبی نوظهور توسط لسینگ در قرن هجدهم ابداع شده و کم کم تحول یافت تا به نهادی فراگیر تبدیل شود به طوری که امروزه به عنوان یک رشته ی تحصیلی در کنار سایر گرایش های هنر نمایش در دانشگاه ها تدریس می شود و چندین نهاد دراماتورژی (همچون "برلینر آنسامبل " که توسط برشت پایه گذاری شد) در کشورهایی که تئاتری مترقی دارند برپا شده است که تأثیری غیر قابل چشم پوشی در پیشرفت تئاتر جامعه خود داشته اند.
دراین مقاله ابتدا تعاریف دایره المعارف ها را از دراماتورژی مورد بررسی قرار داده و به 98 تاریخچه ی دراماتورژی و دراماتورژی به مثابه ی نهاد خواهیم پرداخت ، سپس به بررسی دراماتورژی در ایران پرداخته و نهایتا باتوجه به نظرات دانشجویان و فعالین حرفه ای تئاتر درباره ی گروه های نمایشی ایران و دراماتورژی که ازطریق توزیع پرسش نامه و مصاحبه به دست آمده است نتایج حاصل از این پژوهش را بیان خواهیم کرد.