Abstract:
شیعیان هند 1 یکی از بزرگترین جوامع شیعی در جهان هستند. حضور آنان در هندوستان بیش از 13 قرن قدمت دارد. هر چند آنها همیشه به عنوان یک اقلیت مذهبی در هند محسوب میشدند، اما دورانی را در اقتدار و شکوفایی فرهنگی تجربه کردهاند. وقایع دو قرن اخیر، یعنی استعمار انگلیس(1947-1800م)، از بین رفتن حکومتهای محلی شیعی، جدایی بخش اعظمی از مناطق مسلمان نشین هند در سال 1947 میلادی (پیدایش پاکستان)، سیاستهای دولت لائیک مرکزی، و ...، شرایط اجتماعی و اقتصادی حاکم را به ضرر ایشان تغییر داده و آنان را به انزوا کشانده است. البته پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک انقلاب شیعی، ضمن تقویت روحیهی جمعی آنان، شیعیان هند را به پویایی بیشتر ترغیب نموده است، اما عرصههای فعالیت آنان در هند محدود میباشند. از این رو شناخت شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نسل جدید شیعیان هند و چالشهای فراروی آنان، میتواند مسئله مهم و تأثیرگذار در روابط فرهنگی جامعهی جهانی شیعیان از جمله ایرانیان با آنان باشد. لذا پاسخ به سؤالاتی از قبیل: گستره و فراوانی جمعیتی شیعیان در هند چگونه است؟ جامعهی شیعیان هند هم اینک در چه شرایطی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بسر میبرند؟ شیعیان کنونی هند از چه ساختارهای مذهبی و فرهنگی برخوردار هستند؟ نقش مهمی در برقراری تعاملات صحیح فرهنگی با آنان ایفا میکند، روابطی که زمینه ساز بهرهمندی از ظرفیتهای بالقوه ایشان در جهت اعتلای مکتب اسلامی اهل بیت(ع) درجهان خواهد بود. این مقاله تلاش دارد تا با پاسخ به سؤالات فوق، گزارش مختصری را از وضع اجتماعی و فرهنگی شیعیان در هندوستان امروز ارائه دهد.
The Shia of India makes up one of the largest Shiite communities in the world. The antiquity of their existence starts from more than 13 centuries ago. Though they have been always considered as an Indian religious minority، they have experienced an era living with authority and cultural efflorescence. The events of resent two centuries، such as، English Colonialism (1800-1947)، the destruction of local Shiite administrations، the separation of a large part of Muslim living areas of India in 1947(the emergence of Pakistan)، policies of non-religious central government and etc، has changed the socio-economic ruling conditions against them and lead them to isolation. Meanwhile، although the Islamic revolution of iran- which can be considered as a Shiite revolution- lead to victory، and Indian Shiites have been encouraged to have more dynamism، they have limited activities yet. Hence، the recognition of cultural، social and economic conditions of new generation of Indian Shiites and their confronting challenges، can be considered as an important or imperative issue in Shiite international community''s cultural relations. Therefore، answering questions، such as، «How is the scope and frequency of the Shiite population in India?»; «Today، how is the Sociopolitical or economic conditions of Indian Shiite community?»; and «How is the current religious-cultural structures of Indian Shiites?» have an important role to make a correct cultural interaction with them، which underlies benefitting from their potential capacities for promoting the Islamic school of «Ahl-Ul-Bayt» globally. This article is to give a brief report of sociocultural situation of current Indian Shiites through answering the mentioned questions.
Machine summary:
"با این وجود هم اینک نیز، شیعیان هند یکی از بزرگترین جوامع شیعی در جهان محسوب می شوند و حتی وقایع دو قرن اخیر و سیاست های دولت لائیک مرکزی، نیز نتوانسته آنان را از هویت مذهبی خویش دور سازد اما در کل شرایط اجتماعی و اقتصادی حاکم ، به ضرر ایشان تغییر یافته است و آنان را به نوعی در انزوای اجتماعی - سیاسی قرار داده است .
این شبکه با هدف گسترش معارف اسلامی و آموزههای اهل بیت (ع ) راه اندازی شده و در جهت خدمت به مکتب تشیع فعال می باشد (ناصری، ١٣٩١، بمبئی ) - اماکن مذهبی شیعیان در هند با تشکیل و تقویت جامعه ی شیعی در شبه قارهی هند، به تدریج بناهای مذهبی و مراکز دینی آنان نیز در هند پدید آمد.
کم سوادی، فقر، بی انگیزگی عمومی ، اختلافات درونی ، از یک سو و عدم تعامل دولت لائیک هند و محدودیت های معنادار قانونی از سوی دیگر، باعث شده تا جامعه ی شیعه ی هند با چالش های فرهنگی جدی رو برو شود؛ به ویژه آنکه با مهجور شدن زبان فارسی که زبان شیعیان بوده و رونق زبان اردو و هندی بین نسل جوان شیعی ، امکان استفاده از منابع و گنجینه - های فرهنگی- علمی شیعی (که غالبا به زبان فارسی هستند) برای آنان امکان پذیر نیست ، بدین سبب نوعی گسست فرهنگی در بین نسل های شیعی پدید آمده است ."