Abstract:
اعتبارسنجی روایت «کُلُّ بَنِی آدَمَ خَطَّاءٌ، وَ خَیْرُ الْخَطَّائِینَ التَّوَّابُونَ» و تبیین ارتباط احتمالی آن با آموزه گناه اولیه در آیین مسیحیت، مسأله اصلی مقاله حاضر است. اعتبار سنجی اسناد روایت نشان داد که صحت سندی آن به دلیل حضور انس بن مالک و علی بن مسعده، مخدوش است؛ چرا که بر پایه دیدگاه رجالیان، احتجاج به علی بن مسعده به علت عدم توافق ثِقات برصحت اخبار وی مشکوک است. دروغگو بودن انس بن مالک بر پایه برخی از مستندات روایی معتبر، آسیب دیگری است که اعتبار سند این روایت را مخدوش ساخته است. از نظر دِلالی نیز، تنافی محتوای آن با آموزه عصمت انبیاء و اهل بیت (ع) و قرابت مفهومی آن با انگاره نادرست گناه اولیه در آیین مسیحیت، اعتبار مضمونی آن را تضعیف کرده است.
Evaluation of narrative of "All the sons of Adam are sinner" and the best sinners are those who repent" and its probable association with the doctrine of original sin in Christianity is the subject of this article. Investigating of the narrative document shows that this tradition cannot be true because of the existence of Anas bin Malik and Ali bin Mas'ade. Since some Rijalies believe that it is better not to argue to Ali bin Mas'ade due to The (Thiqaat) Trustworthy Authority's disagreement about authenticity of his reports. On the other hand، based on some valid documentation، Anas bin Malik is a liar and it is another damage that has distorted the validity of the narrative document. Conceptually، its content contradicts the infallibility of the prophets and the Household of the Prophet and in terms of its relationship with the teachings of Christianity and conceptual affinity with the doctrine of original sin، the credibility of its content has weakened.
Machine summary:
"بر اساس گزارش مزی، نظر رجالیان اهل سنت درباره علی بن مسعده به این قرار است: بخاری: «اختلاف نظر درباره وی است» (بخاری ، بیتا، 6: 294،295)، أبوحاتم: «اشکالی ندارد» (رازی،1371 ق، 6: 204–205) یحیی بن معین: «مانعی در آن نیست» (ابن معین، بیتا، 2: 163)، ابن حجر: راستگوست؛ اما دچار اوهام میشود (ابن حجر، 1415ق، 1: 703) ابن حبان: «دچار خطا میشود و به علت قلت روایت و انفراد، کسی از وی تبعیت نمیکند.
4- دلالت در این بخش از مقاله ابتدا به تبیین برخی از مفردات روایت «کل بنی آدم خطاء، وخیر الخطائین التوابون» به اختصار اشاره شده و سپس بررسی اجمالی محتوای آن از نظر میگذرد.
ضمن اینکه مهمترین و معتبرترین روایتی که به صورت محتوا محور، شبهات موجود در باب عدم عصمت انبیا را به چالش میکشد مناظره امام رضا (ع) در دربار مامون است (ابن بابویه، 1404ق، 2: 171-172) از سوی دیگر ویژگی استغراق افرادی واژه «کل» در این روایت، علاوه بر نقض عصمت انبیا و ائمه اطهار (ع)، مضمون دیگری را نیز دربر دارد و آن گناه کار دانستن نوزادان و کودکان است.
اگرچه با توجه به سند روایت به طور یقینی نمیتوان گفت که راویان روایت "بنی آدم" ، گرایشی به آموزههای مسیحیت داشته و یا از این گونه اعتقادات در مسیحیت با خبر بودهاند؛ اما شباهت محتوا و مضمون این روایت با آموزه گناه اولیه در آیین مسیحیت از یک سو و نا معتبر بودن سند این روایت از سوی دیگر، پایههای پذیرش صدور این روایت از جانب پیامبر (ص) را سست و احتمال اسرائیلی بودن آن را تقویت میکند."