Abstract:
از برجستهترین محدثان تاریخ حدیث شیعه، شیخ صدوق است که تلاش وافری در گردآوری روایات و عرضه آنها به جامعه علمی داشته است. شیوه صدوق در گزینش و نقل احادیث، بسان هر محدثی، معلول متغیرهای مختلفی بوده است. به نظر میرسد که از جمله آنها باورهای کلامی وی است. برای اثبات این گمانه، پژوهش حاضر با روش توصیفی _ تحلیلی، کیفیت انعکاس زیارتنامههای امام کاظم7 و امامان عسکریین8 را در آثار صدوق بررسی و تحلیل کرده است. بر اساس یافتههای پژوهش به نظر میرسد که صدوق به هنگام گزارش این دو زیارتنامه، فقرهای از آنها - که بر وقوع بداء در شأن این سه امام معصوم دلالت دارد - انداخته است؛ دلیل آن نیز ظاهراً استنباط رخداد بداء در امامت از فقرات مزبور است. این در حالی است که فقره زیارتنامه امام کاظم7 به وقوع بداء در امامت دلالت نداشته و از آن بداء در تصور مردم را - که اعتقاد آنان به جانشینی اسماعیل و ازاله این تصور و استقرار آن در امامت امام کاظم7 بوده است - میتوان فهمید. طلایهدار این فهم نیز خود صدوق بوده که این فقهالحدیث را در خصوص روایات بداء درباره اسماعیل، برادر امام کاظم 7، مطرح کرده است؛ اما آن را به فقره مزبور تعمیم نداده است. فقره زیارتنامه امامان عسکریین 8 نیز محل بحث است. درباره امام حسن عسکری7 بدایی مشابه بدای امام هفتم7 مطرح است، اما بدا در شأن امام هادی7، قابل توجیه نیست. از این رو، احتمالاً صدوق در عدم نقل فقره مذکور، صحیح عمل کرده است.
Machine summary:
طلایهدار این فهم نیز خود صدوق بوده که این فقهالحدیث را در خصوص روایات بداء درباره اسماعیل، برادر امام کاظم علیهالسلام ، مطرح کرده است؛ اما آن را به فقره مزبور تعمیم نداده است.
3 روایت پنجم در الکافی و الارشاد گزارش شده است: ابوهاشم جعفری گوید: پس از وفات ابوجعفر فرزند امام هادی علیهالسلام ، نزد ایشان بودم و با خود فکر میکردم، خواستم بگویم که قضیه و قصه ابوجعفر و ابومحمد (امام حسن عسکری علیهالسلام ) در این زمان مانند قضیه و قصه ابوالحسن موسی علیهالسلام و اسماعیل فرزندان جعفر بن محمد علیهالسلام است؛ چه امید بود که ابومحمد علیهالسلام پس از ابوجعفر باشد، قبل از این که سخنی بگویم امام هادی علیهالسلام روی به من کرده و فرمود: بله، ای ابوهاشم،خداوند درباره (حیات) ابومحمد علیهالسلام پس از ابوجعفر، بدائی حاصل کرد که از آن اطلاعی نبود؛ همچنان که در خصوص موسی علیهالسلام پس از وفات اسماعیل بداء رخ داد و کسی از حال او آگاه نبود و آن همانگونه است .
تحلیل دیدگاه شیخ صدوق در عدم نقل فقره «السَّلَامُ عَلَیْکُمَا یَا مَنْ بَدَا لِلَّهِ فِی شَأْنِکُمَا» در زیارتنامه امامان عسکریین علیهماالسلام آن سان که رفت، این فقره از زیارتنامه امام هادی علیهالسلام و امام حسن عسکری علیهالسلام به وقوع بداء درباره این دو امام اشاره دارد.
پیشتاز این فهم نیز خود شیخ صدوق بوده که چنین توضیحی را در خصوص روایات بداء درباره اسماعیل، برادر بزرگ امام کاظم علیهالسلام ، مطرح کرده است.