Abstract:
پیشرفتهای اخیر در علوم رایانه، شبکه و مخابرات فرصتهای جدیدی برای بهکارگیری شبیهسازی و بازی به عنوان ابزاری روششناسانه برای بهبود مدیریت بحران ارائه میکند. برای ارائه بهروزرسانی سناریوها به بازیکنان در قالب «خبر» و ابلاغ توجیههای از پیش ضبط شده به بازیکنان توسط خبرگان میتوان از فیلمهای ویدئویی استفاده کرد. سازمانهایی که مسئولیت مدیریت بحران را بر عهده دارند هم اکنون در حال بهکارگیری این فناوریها در ساخت سامانههای مدیریت بحران برای هماهنگ کردن پاسخ به بحران، پشتیبانی از تصمیمها در خلال بحران و پشتیبانی از فعالیتهای پیش و پس از بحران هستند. یافتههای مقاله گویای این است که؛ سامانههای مدیریت بحران چنانچه با ذهنیت بازی طراحی شوند میتوانند به آسانی در وضعیت شبیهسازی مورد استفاده قرار گیرند تا بتوان بازی مدیریت بحران را به مرحله اجرا گذارد. چنین کاربردی از سامانه همچنین فرصتهایی را در اختیار کارکنان قرار میدهد که با استفاده از همان ابزارهای موجود در بحران واقعی، برای بحرانهای حقیقی تمرین کنند. در این مقاله، ضمن معرفی زمینه استفاده از شبیهسازی و بازی در آموزش مدیریت بحران، توصیفی از معماری شبیهسازی و بازی ارائه شده و به یک مطالعه موردی برای نمایش چگونگی بهکارگیری محیط مجازی در آموزش مدیریت بحران پرداخته است.
Machine summary:
در ادامه مقاله ، کاربرد شبيه سازي و بازي در مديريت بحران توصيف ، و نشان داده خواهد شد که پيشرفتهاي جديد فناوري اطلاعات و ارتباطات چگونه ميتواند براي خلق وضعيت هاي واقعگرايانه تر و رسيدن به ابزارهاي جديد تربيت مديران بحران به منظور پاسخگويي و مديريت کردن آن به کار رود.
به همين صورت ، تصميم گيريهاي خوب کنترل شده طي تکامل بحران ميتواند هزينه و سطح پاسخ مورد نياز را به حداقل برساند؛ زمان بازگشت به وضع عادي را کاهش دهد و به صورت بالقوه 171 حتي قبل از رخداد اولين اتفاق واکنش ايجاد کند (براي مثال : پيش بيني آب و هوا، پايش آنفولانزاي همه گير، الگوهاي رفتاري غير معمول به عنوان نشانه فعاليتهاي تروريستي).
همان طور که بيان شد با اينکه سناريوها و 1 183 1 - Crisis Management System (CMS) بازيها نقش پيش بين ندارد و احتمال بسيار کمي هست که يک سناريوي خاص حتماً اتفاق افتد، فناوريهاي جديد ميتواند ظهور سناريوهاي جديد از داده هاي بهنگام را ميسر سازد و براي نمايش پشتيباني تصميمات در خلال يک وضعيت بحراني رو به گسترش شکل داده شود؛ با اين اوصاف ، بازي ميتواند به عنوان يک ابزار بهتر براي طرحريزي پاسخ و ابزاري بمراتب مؤثرتر براي آموزش به کار رود.
همان طور که بحث شد، مطلوب اين است که به سوي يک معماري سامانه مديريت بحران حرکت کنيم که مشترکاً به کار محيط بازي و شبيه سازي بيايد و نيز براي مديريت بحران واقعي و پشتيباني تصميم مفيد باشد.