Abstract:
امین قضایی در کتاب نامههایی برای محمّد (ص) پیامبر؛ پژوهشی بر ریشههای قرآن احکام اسلامی را متأثر از مذهب یهود میداند و معتقد است متن کنونی قرآن، نامهها و ملحقاتی بوده که از طرف فرقهای یهودیمسیحی به نام «ابیونیها» برای پیامبر اسلام (ص) ارسال میشده است. این جستار مدعیات امین قضایی را به روش تحلیلیانتقادی و با رویکرد تاریخی بررسی میکند. با بررسی تاریخ فرقه ابیونی و مطالعه تطبیقی آموزههای آیین آنها با اسلام و همچنین امکان ارتباطشان با پیامبر (ص) در حجاز، این مطلب مشخص شده است که هیچ ارتباطی بین فرقه مذکور با پیامبر اسلام (ص) وجود نداشته و قضایی با آگاهی سطحی از آداب و مناسک فرقه ابیونی و پیشنهادن مستندات شاذ، فرضیههایی را مطرح کرده است که تاریخ درباره این فرقه چنین مستنداتی را تأیید نمیکند، به طوری که میتوان گفت دیدگاه وی درباره قرآن هیچگونه پشتوانه علمی ندارد.
In his book Letters for The Prophet Muhammad; A Research into the Origins of Koran Amin Qazaei views Islamic rules as influenced by Judaism, contending that the present text of Koran consists of letters and annexes sent from a Jewish-Christian sect Ebionites to the Prophet of Islam. This study examines Amin Qazaei’s claims using a critical-analytic method and with a historical approach. Through the examination of the history of Ebionites and a comparative study of their religious teachings and Islam it is ascertained that there was no connection between the sect and the Prophet of Islam. Having a shallow knowledge about customs and rites of Ebionites and presenting rarely cited documents, Amin Qazaei has raised such unconfirmed hypotheses that one could say that his viewpoint on Koran lacks any scientific support.
Machine summary:
بررسی تطبیقی آیین ابیونی با قرآن: پاسخگویی به شبهه اقتباس مرتضی سازجینی* رحمان عشریه** محمدعلی رضایی اصفهانی*** [تاریخ دریافت: 12/12/1397؛ تاریخ پذیرش: 31/06/1398] چکیده امین قضایی در کتاب نامههایی برای محمّد (ص) پیامبر؛ پژوهشی بر ریشههای قرآن احکام اسلامی را متأثر از مذهب یهود میداند و معتقد است متن کنونی قرآن، نامهها و ملحقاتی بوده که از طرف فرقهای یهودیمسیحی به نام «ابیونیها» برای پیامبر اسلام (ص) ارسال میشده است.
با بررسی تاریخ فرقه ابیونی و مطالعه تطبیقی آموزههای آیین آنها با اسلام و همچنین امکان ارتباطشان با پیامبر (ص) در حجاز، این مطلب مشخص شده است که هیچ ارتباطی بین فرقه مذکور با پیامبر اسلام (ص) وجود نداشته و قضایی با آگاهی سطحی از آداب و مناسک فرقه ابیونی و پیشنهادن مستندات شاذ، فرضیههایی را مطرح کرده است که تاریخ درباره این فرقه چنین مستنداتی را تأیید نمیکند، به طوری که میتوان گفت دیدگاه وی درباره قرآن هیچگونه پشتوانه علمی ندارد.
1. سیر تطور شبهه از نظر امین قضایی، در تأثیرپذیری احکام شریعت اسلام از مذهب یهود تردیدی وجود ندارد؛ امّا پرسش این است که این تأثیرپذیری به چه شکلی رخ داده است؟ قضایی اذعان دارد که این دیدگاه جدید نیست و قبل از وی ونزبرو (Wansbrough John E.
درباره دریافت نامه از فرقه ابیونی، امین قضایی به این نکته اشاره میکند که پیامبر اسلام برای آنکه بتواند پیروانی جمع کند احتیاج داشته است سخن جدیدی به مردم عرضه کند و خود را از مسیحیت و یهودیت جدا کند و سپس به فرقه ابیونی ملحق شود و مبلّغ آموزههای ابیونیها گردد، چنانکه مینویسد: محمد در مکه نه میخواسته و نه میتوانسته ادعا کند که دین جدیدی آورده است.