Abstract:
این مقاله با بررسی گزارههای تاریخی دربارۀ رفتارهای خشونت آمیزی که با اسیران در
صدر اسلام صورت گرفته به این نتیجه دست یافت که دسته ای از این گزارش ها
به جهت ضعف سند، بی اعتبار بوده و برخی دیگر بدون ذکر سند و دلا یل تار یخی،
رویداد های تحریف شده ای ارائه نموده اند که دستاویز گروه ها ی تکفیری همچون
داعش شده است. مستشرقان و دشمنان پ یامبراکرم (ص) با هدف اسلا م هراسی،
رویداد ها را وارونه جلوه می دهند و زمینۀ انتساب خشونت به اسلام را فراهم می آورند تا
سیمای خشنی از اسلام ارا ئه دهند و مانع گرا یش دیگران به اسلام و مکتب
اهل بیت (ع)گردند. د رحال حاضر این رویکرد دین ستیزانه با ظهور داعش خیزش
دوباره یافته است؛ استعمار نو رفتارهای جاهلانه، خشونت بار و غ یرانسانی آنان را با
استناد به گزاره های تاریخی نادرست، دستاویز تبلیغی خود برا ی اسلا م ستیزی و نیز
علیه پیامبر (ص)و امیرمومنان (ع)قرار داده اند ؛ این مقاله به بررس دقیق این
گزاره ها و علل وقوع آنها پرداخته و به این نتیجه رسید که انتساب رفتارها ی خشن و
کشتار اسیران به پیامبر گرامی اسلام (ص)و امیرمومنان (ع)با هدف اسلامهراسی و
انگیزههای کین هتوزانه صورت گرفته است.
Machine summary:
د) سیرۀ امامعلی× با اسیران سیرۀ عملی و رفتاری امیرمؤمنان× با مردم چه در دوران حکومت و چه در جنگهای تحمیلی علیه ایشان را نمیتوان با استناد به گزارشهای نادرست تبیین کرد؛ بیشتر این گزارشها خبرهای واحدیاند که ساختگی بودن آنها آشکار بوده و مخالفت با موازین، سخنان و روش عادلانه آن حضرت است؛ ازاینرو باید همۀ گزارشها را با معیارهای جامع و اصول مسلّم دین و قرآن بررسی کرد و سپس با سخنان و نامههای حضرت مقایسه نمود تا حقیقت امر روشن گردد؛ بنابراین نسبتهایی که به آن حضرت از کشتار و قتل داده میشود با هدف بزرگنمایی و ارائۀ چهرۀای خشن از آن حضرت بوده است که دشمنان اسلام ازجمله معاویه چنین دروغهایی را در تاریخ به آن حضرت و فرزندانش نسبت دادهاند تا آن بزرگواران را بدنام کنند (احمدی میانجی، 1419ق، ج1، ص661).
6. جنگ نهروان و کشتههای آن در بخشی از ادعاهای کسانی که تلاش دارند خشونتهای داعش را بهنام پیامبر| و امیرمؤمنان× و با استناد به رفتار آنان مشروع جلوه دهند یا چهرۀ آنها و دین اسلام را خشن جلوه دهند؛ چنین ادعا شده است: «امامعلی× خوارج را که به استبداد وی معترض بودند، به قتل رساند!» دربارۀ نسبت استبداد به امامعلی× باید به نحوۀ انتخاب و حاکمیت ایشان در تاریخ دقت شود که چگونه مردم و ازجمله آنها نهروانیان پس از عثمان برای بیعت با او جمع شدند؛ (ابنسعد، 1410ق، ج3، ص22) خوارج مدعی بودند که امامعلی× و همۀ کسانی که به حکمیت راضی شدهاند، کافرند و باید از این گناه خویش توبه کنند.