Abstract:
امروزه بازیهای رایانهای، بهمثابۀ یک هنر_رسانه، از ظرفیت عظیمی برای ارائه محتوایی برآمده از باورها و آموزههای مقبول و پذیرفته شده از سوی سازندگان بازیهای رایانهای، بهمنظور ارتقای نگرش مذهبی، افزایش اطلاعات دینی و حتی امکان خلق یک تجربه معنوی برای کاربران خود برخوردار گشته است. این امکان میتواند با توجه ویژه به خصوصیات منحصربهفرد بازیهای رایانهای و با استفاده از ویژگیهایی که در خلق هنر دینی تبیین شده است، به مرز فعلیت رسیده، درنهایت منجر به خلق یک بازی رایانهای دینی شود. بدین منظور، پژوهش حاضر تلاش میکند به پرسش از امکان خلق یک بازی رایانهای دینی پاسخ دهد. برای این هدف، این پژوهش تلاش میکند ضمن مفهومشناسی بازیهای رایانهای، با کاربست مبانی نظری موجود در عرصۀ هنر دینی، بهویژه هنر اسلامی، و با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی، امکان خلق بازی رایانهای دینی را صرفاً از حیث نظری مورد بحث قرار دهد. مهمترین دستاورد پژوهش حاضر نیز اثبات موضوع از طریق تبیین چگونگی برقراری یک ارتباط مناسب و معناساز میان فرم و قالب بازی رایانهای، با محتوای برآمده از آموزههای مذهبی در خلق یک بازی رایانهای دینی است.
Nowadays video games like other forms of arts, are capable to provide content which is derived from adopted beliefs by video games’ designers to improve religious attitudes, increased religious information and even create a spiritual experience for users of this emerging art. This possibility, with a special focus on the unique characteristics of computer games and using features that have been clarified in religious art, can eventually lead to the creation of religious video game. Therefore, the question this article attempts to answer is how to provide a religious video game; but before the examination and the answer to the question, the more fundamental question must inevitably be considered and it is this issue that makes it possible to have a religious video game. So in order to check the possibility and how to provide a religious video game, this article tries to provide an explanation of the video game and religious art with descriptive-analytical method. The main achievement of this research is to explain how appropriate communication between meaning making form of video games with content derived from religious teachings in order to provide a religious video game.
Machine summary:
اکنون که امکان انتقال مفاهيم ديني از طريق بازيهاي رايانه اي بر کسي پوشيده نيست ، اين پرسش مطرح ميشود که آيا بازيهاي رايانه اي ميتوانند گامي فراتر از انتقال آموزه ها و مفاهيم ديني بردارند و به مرحله اي ورود کنند که با ايجاد حس حضور، نوعي از تجربۀ معنوي را براي کاربر بازي رايانه اي فراهم کنند؟ بدين منظور، پرسشي که اين پژوهش درصدد پاسخ به آن برآمده ، امکان سنجي خلق يک بازي رايانه اي ديني است ؛ اينکه آيا اساسا بازيهاي رايانه اي به مثابۀ هنر رسانه اي نوين از امکان خلق يک اثر ديني برخوردار هستند يا _ خير؟ به عبارت ديگر، براساس آراء متفکران مطالعات ديني، به ويژه آرائي که به طبقه بندي آثار هنري از منظر ماهيت ديني و نه کارکردهاي ديني ميپردازند، آيا بازيهاي رايانه اي که خواستگاه قرن بيستمي دارند و کارکرد اصلي آنها سرگرم کردن کاربران است ، ميتوانند ماهيت ديني نيز پيدا کنند و در کنار آثار هنري ديني براي مخاطبان خود تجربۀ ديني خلق کنند، يا در بهترين حالت ممکن تنها کارکرد ديني پيدا ميکنند و براي انتقال بخشي از آموزه هاي ديني ميتوانند مورد استفاده قرار گيرند؟ بر اين اساس و در بررسيهاي مقدماتي، اين فرضيه مطرح گرديده است که به دليل ارتباط معناساز ميان فرم و محتوا که موجب اثرگذاري اين دو بر يکديگر ميشود، امکان خلق بازي رايانه اي ديني از طريق توجه به آداب توليد محتواي ديني در قالب فرم ديداري شنيداري تعاملي وجود دارد.