Abstract:
هدف: این نوشتار به دنبال ترسیم نقشه هنجاری و امنیتی در منطقه نوردیک (اروپای شمالی؛ شامل کشورهای سوئد، نروژ، دانمارک، فنلاند و ایسلند) با توجه به وضعیت گروههای اسلامگرا، خصوصاً اسلامگرایان مولد خشونت است. محور تمرکز پژوهش حاضر تمرکز بر مواجهه با گروههای اسلامگرا در حوزه نوردیک و مدل خاص امنیتیسازی است که در این زمینه وجود دارد.
روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، توسعهای است و به دنبال باز کردن فضای تحلیلی – تبیینی در خصوص مناسبات دوجانبه نوردیک – گروههای اسلامی، به صورت هنجاری – امنیتی است. همچنین این پژوهش به لحاظ روش، توصیفی – تبیینی است. نهایتاً این پژوهش به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، کتابخانهای است و بر اساس نیازمندی، به منابع کتابخانهای از جمله کتب، مقالات علمی و ... استناد خواهد کرد.
یافتهها: تعارض هنجارهای هویتساز دولت رفاه نوردیک از جمله نوع خاص دولت ملتسازی، هنجار دولت رفاه، برابری جنسیتی، و جهانیشدن با هنجارهای هویتساز گروههای اسلامی از جمله حاکمیت الهی، امت و جهاد سبب به وجود آمدن نوع خاصی از نقشه امنیتی – سیاسی در حوزه نوردیک شده است. این پژوهش بدین نحو سازماندهی شده است که هنجارهای بنیادین جامعه نوردیک و هنجارهای هویتساز گروههای اسلامی پژوهش میشود و سپس گذار نوردیک به سمت مدل ادغام اجتماعی با جنس خاصی از امنیتیسازی گروههای اسلامی بهعنوان نقشه امنیتی این جوامع بررسی خواهد شد.
نتیجهگیری: اگرچه سیاستهای مشترکی در منطقه نوردیک در خصوص تعامل وجود دارد، بااینحال برایند مواجهه هنجاری نوردیک – اسلامگرایی، الزاماً تعامل نبوده و از سیاستهای حذف و طرد اجتماعی، گرفته تا ممانعت از رادیکالیزه کردن خشونت و استراتژی ادغام اجتماعی را در برمیگیرد.
Objective: This Article aims to explain the security-Normative map of Nordic societies with Islamist in the region (including Sweden, Norway, Denmark, Finland and Iceland). Method: This study is developmental, in terms of purpose, and descriptive-analytical, in terms of method, and survey, in terms of data collection. Results: The conflict of identity-building norms of the Nordic Universal welfare state, including a specific type of nation-state norms, welfare state norms, gender equality norms, and globalization norms with the identity-building norms of Islamic groups such as divine sovereignty, Ummah (Internationalism) and jihad have created a special type of security-political plan in the Nordic societies. Conclusion: The effect of norms (both in Nordic and Islamist) on behavior is important to drawing a security -normative map in the Nordic. Although there are common policies on interaction in the Nordic region, the outcome of the Nordic-Islamist normative confrontation is not necessarily interaction, including from policies of social exclusion to the prevention of radicalization of violence and social inclusion strategies.
Machine summary:
سؤال پژوهش حاضر این است که تقابل هنجارهای جامعه نوردیک و اسلامگرایان، چگونه نقشه نوین امنیتی نوردیک را صورتبندی کرده است؟ در پاسخ به این سؤال فرضیه این پژوهش این است که تعارض هنجارهای هویتساز دولت رفاه نوردیک از جمله نوع خاص دولت ملتسازی، هنجار دولت رفاه، برابری جنسیتی، و جهانیشدن با هنجارهای هویتساز گروههای اسلامی از جمله حاکمیت الهی، امت و جهاد سبب به وجود آمدن نوع خاصی از نقشه امنیتی – سیاسی در حوزه نوردیک شده است، البته برایند این معارضه نه سیاستهای حذف و طرد اجتماعی، بلکه ممانعت از رادیکالیزه کردن خشونت و استراتژی ادغام اجتماعی بوده است.
این نظریه بهواسطه اهمیتی که به نظام معنایی و هنجارسازی میدهد، میتواند در صورتبندی شکلگیری هنجارهای نوردیک و هنجارهای اسلامگرایانه از یکسو و تبدیلشدن آنها به استراتژیها و رفتارهای این دو نظام معنایی کمک کند بر اساس آموزههای مکتب سازهانگاری، یا آنچه آنتونی گیدنز و جامعهشناسانی شبیه به پارکر از آن تحت عنوان ساختاربندی یاد میکند (پارکر، 1383)، نظام معنایی برساختی از تعامل دوطرفه بین ساختار اجتماعی از یکسو و کنشگر اجتماعی از طرف دیگر است (بر اساس آرای گیدنز در علوم اجتماعی، و ونت در روابط بینالملل).
همین سیاست ادغام، سبب شده است تا در سطح ملی نسبت به مواجهه با گروههای اسلامی از یکسو و حملاتی که از ناحیه این گروهها در جامعه نوردیک صورت میگیرد از سوی دیگر حساسیت وجود داشته باشد.