Abstract:
پیدایش ویروس کرونا تحولات شگرفی را در جهان پدید آورد. با ظهور این بیماری و ناتوانی انسان ها در مقابلۀ با آن، پرسش هایی مطرح شد، مانند این که آیا این بیماری نوعی عذاب الهی است؟ آیا کرونا صرفا یک پدیدۀ طبیعی است یا یک شر اخلاقی و ناشی از اعمال انسان هاست؟ آیا تبیینهای علوم تجربی با رابطۀ غیبی بین گناهان و بلایا منافاتی دارد؟ و بالاخره پرسش اصلی این است که آیا ممکن است این بیماری واگیردار جدید نتیجۀ گناهان جدید بشر است؟ مقالۀ پیش رو با استفاده از آیات قرآن و روایات معصومان علیهم السلام و با روش تحلیلی و نقلی درصدد اثبات این است که گناهان جدید بشر به طورقطع در پیدایش بلایای طبیعی و غیرطبیعی جدید موثر هستند. توجیهات علوم تجربی تعارضی با تحلیلهای معنوی ندارد و دانش روز نمی تواند تاثیر غیرمادی رفتارهای بشر را در پیدایش برخی امور نفی کند. لذا تاث یر برخی از گناهان جدید در پیدایش مدل جدید از عذاب بهطور دقیق نمی توان اثبات کرد. همانگونه که ناشی شدن یک بلا و بیماری جدید را نمی توان نتیجۀ قطعی یک گناه بی سابقه دانست.
The outbreak of Coronavirus gave rise to tremendous changes across the
world. Upon the outbreak of this disease and humans' failure in
overcoming it, a number of questions came up. Is this disease a kind of
Divine punishment? Is Coronavirus merely a natural phenomenon or a
moral evil rooted in humans' deeds? Are the explanations provided by
experimental sciences in contradiction with the unseen relationship
between sins and calamities? And lastly, the main question is whether
this pandemic is likely to be the result of the new sins committed by
humankind. Drawing upon the Quranic verses and the traditions
transmitted from the Infallible Imams (à) as well as applying an analytical
and traditional approach, the present article aims to demonstrate that the
new sins perpetrated by humankind definitely play a role in the
emergence of new natural and unnatural calamities. There is no conflict
between the justifications of experimental sciences and spiritual analyses,
and modern sciences cannot deny the immaterial impact of human
conduct on the emergence of some phenomena. Therefore, the impact of
some new sins on the emergence of a new form of punishment cannot be
exactly proven. Similarly, the outbreak of a new disaster or disease
cannot be considered to be a definite result of an unprecedented sin.
Machine summary:
با ظهور این بیماری ناشناخته و جدید و ناتوانی انسانها در مقابلۀ با آن، پرسشهایی مطرح شد، از جمله اینکه آیا این بیماری نوعی عذاب الهی است؟ آیا کرونا صرفاً یک پدیدۀ طبیعی است یا یک شر اخلاقی و ناشی از اعمال انسانهاست؟ آیا ممکن است این بلای جدید نتیجۀ گناهان جدید بشر باشد؟ اساساً آیا ربطی بین اعمال خوب و بد انسانها و رخدادهای طبیعی مانند سیل، زلزله، طوفان، صاعقه، قحطی، بیماری و آفات وجود دارد یا نه؟ آیا مکانیسم مادی علت و معلول و تبیینهای علوم تجربی با رابطۀ غیرمادی بین گناهان و بلایا منافاتی دارد؟ آیا نمیتوان سیل را ناشی از ریزش شدید باران بر دامنۀ خشک ارتفاعات دانست، در عین حال اعمال بد انسانها نیز یا علت همعرض برای سیل باشد یا علت بعید و طولی برای سیل باشد؟!
در قرآن بهعنوان یک منبع معتبر تاریخی، نمونههای متعددی در اینباره ذکر شده است که به برخی موارد به اختصار اشاره میشود، ازجمله: ـ در سورۀ انفال نزول عذاب بر قوم فرعون و گذشتگان از اقوام دیگر را ذکر مینماید و سبب آن را ذنوب و گناهان ایشان ذکر میفرماید: (حال این گروه مشرکان) همانند حال نزدیکان فرعون و کسانی است که پیش از آنان بودند؛ آنها آیات خدا را انکار کردند؛ خداوند هم آنان را به گناهانشان کیفر داد؛ خداوند قوی و کیفرش شدید است.