Abstract:
خروج سفیانی، یکی از وقایع قطعی در آخرالزمان است که روایات فریقین به آن تصریح کردهاند. از آنجا که سفیانی پرچمدار رهبری کفر و طاغوت در برابر پرچمهای حق است، شناخت مشخصات سفیانی اعم از نام، نسب، صفات، زمان و مکان خروج او برای منتظران حضرت مهدی (عج) لازم و ضروری است؛ چراکه اگر مومنان و منتظران حضرت مهدی (عج)، مشخصات لشکرها، پرچمها و رهبران گروهها و جنگهای آستانهٔ ظهور را نشناسند گرفتار انحراف میشوند و از یاری حق، بازمیمانند. ازاینرو، نوشتار پیش رو با هدف تبیین مشخصات سفیانی انجام یافته و اشتراکات و افتراقات روایات فریقین در خصوص نام، نسب، صفات و زمان و مکان خروج سفیانی را با روش کتابخانهای بهصورت تطبیقی بیان کرده و در نهایت بدین نتیجه رسیده است که برای سفیانی نامهایی چون حرب، عثمان، عنبسه در روایات شیعی و عبدالله، ازهر بن کلبیه و معاویه بن عنبسه در روایات اهلسنت آمده است. نسب او به ابوسفیان برمیگردد. محل خروج او سرزمین شام است. زمان خروج سفیانی در ماه رجب و همزمان با خروج یمانی، خراسانی و حضرت قائم (عج) است.
Abstract Sufyani's arising is one of the definite events in the end times, which has been clarified by the narrations of the two schools of thought. Since Sufyani is the flag bearer of the leadership of infidelity and Taghut against the flags of truth, acquaintance with the characteristics of Sufyani including his name, lineage, attributes, time and place of his arising is necessary for those waiting for Hazrat Mahdi (May Allah Hasten His Appearance); Because if the believers and those who are waiting for Hazrat Mahdi (May Allah Hasten His Appearance) do not know the characteristics of the armies, flags and leaders of the groups and the wars on the verge of appearance, they will be caught in deviation and will not able to help the truth. Therefore, the present article has been dealt with the aim of explaining the characteristics of Sufyani and the commonalities and differences of the narrations of the two sects regarding the name, lineage, attributes and time and place of Sufyani's arising with comparatively expressed by the documentative method. Sufyani’s names such as Harb, Uthman, Anbasa have been mentioned in Shiite narrations and Abdullah, Azhar Ibn Kalbiya and Mu'awiyah Ibn Anbasa have been mentioned in Sunni narrations. His lineage goes back to Abu Sufyan. His place of arising is the land of the Levant. Sufyani's arising time is in the month of Rajab and coincides with the arising of Yamani, Khorasani and Hazrat Mahdi (May Allah Hasten His Appearance).
Machine summary:
پس از بررسیهای بهعملآمده مشخص شد که تاکنون کتاب یا مقالهای که بهطور اختصاصی و مستقل، نام و صفات و مکان و زمان خروج سفیانی را بهصورت تطبیقی در روایات فریقین مورد بررسی قرار داده باشد بهدست نیامد؛ هرچند در موارد ذکرشده اشارههای جزئی وجود دارد؛ اما بهطور اختصاصی و جامع و کامل به این موضوع پرداخته نشده است.
سخنانی که در آن، راویان از نام سفیانی سؤال میکنند، نشان میدهد واژهی سفیانی در فهم راوی نیز، نام حقیقی او تلقی نشده است؛ حتی از امام صادق( نقل شده که در پاسخ راوی از نام سفیانی میفرماید: «چه کاری به اسم او داری وقتی او بر شهرهای پنجگانه (دمشق، حمص، فلسطین، اردن و قنسرین) مسلط میشود در این هنگام منتظر فرج (امام زمان) باشید» (طبرسی، إعلام الوری، 1417: 457؛ نیلی نجفی، منتخب الأنوار المضیئة، 1360: 177، صدوق، کمالالدین و تمام النعمة، 1395: 2/652؛ مجلسی، بحارالأنوار، 1403: 52/206، فیض کاشانی، الوافی،1406: 2/450).
سفیانی از قریش(مروزی، الفتن، 1414: 214، 237؛ المقدسی، عقد الدرر، 1399: 90؛ یزدی حائری، الزام الناصب، 1422: 2/162)، از بنیامیه (مروزی، الفتن، 1414: 224 و 225)، از فرزندان ابوسفیان (مروزی، همان، 219، 223،224،229،230، 239، 240،248) یا عتبه بن ابیسفیان (طوسی، الغیبة، 1411: 270؛ راوندی، الخرائج و الجرائح، 1409: 3/1155، نیلی نجفی، منتخب الأنوار المضیئة، 1360: 31) و فرزند هند جگرخوار است.