Abstract:
آیا شرک مشرکان عصر رسول خدا منحصر در شرک الوهی بوده یا اعم از آن، یکی از اصلیترین بزنگاههای تاریخ بوده که پروژه وهابیت بر اساس آن شکل گرفته است. محمد بن عبدالوهاب با انحصار شرک در الوهیت و تفسیر آن با واسطهپنداری و حصر آن در عبادات ظاهری مانند توسل، تبرک و استغاثه و... خود را وارث حقیقی نهضت انبیا قلمداد کرده و اکثریت مسلمانان را متهم به شرک نموده است. نوشته حاضر با روش تطبیقی، نگاه وی را به چالش کشیده و مبدأ و علت شرک و نیز نحوهی شرک مشرکان را تبیین نموده و دعوت انبیا را از این انحصار ظاهرگرایانه خارج کرده است. ماحصل پژوهش آن است که غلو در صالحان، علت شرک مشرکان نبوده است؛ بلکه اعتقاد به ربوبیت "اله" علت اصلی شرک بوده است؛ همچنین ثابت شده که مشرکان، ربوبیت خداوند را در سطح فراگیر و جامع قبول نداشتند؛ بلکه اعترافاتشان تنها در سطح آفاقی و کلان معنی پیدا میکند؛ اما در سطح خرد، با دوگانگی و اضطراب مواجه است و لذا، هدف اصلی انبیا را تأمین نکرده است.
Does the polytheism in the prophet Muhammad's age was limited to different deities and they believed in one God or different Gods? Muhammad ibn abd al-wahhab maintains that the pagans at the time of our holy prophet believed in oneness of God but the senses of this God were different. Accepting this theory, Muhammad ibn abd al-wahhab declared Haram all kinds of supplication to God other than the direct way. He considered himself a great reformist to the right path of all prophets throughout the history. Muhammad ibn abd al-wahhab believed that Muslims believed in non-direct ways of calling the God is Pagan, just as the pagans of prophet Muhammad's time. In this essay, his ideas in this issue will be criticized and proved that there are a far difference between the pagans of prophet's time and those calling God indirectly. The result of this research is that the reason that pagans were polytheist was not their exaggeration toward good guys, as claims Ibn ibn abd al-Wahhab, but in believing that they had Godly powers. Pagans had no believe in deity of God in all aspects. There are so many problems in comparing the Muslims, supplicating to God indirectly, with pagans of our prophet's age.