Abstract:
سقط جنین، از دوران گذشته تا به امروز، همواره از چالش های مهم در زندگی اجتماعی بشر بوده است. از منظر فقه اسلام، سلب حق حیات به عنوان یکی از حقوق بنیادین انسان، آزادی سقط جنین را با دشواری های جدی مواجه نموده است؛ چنانکه با بررسی آیات و روایات در این زمینه، و با توجه به اهمیت جان یک انسان و حرمت دماء در حقوق اسلام، ممنوعیت سقط چنین و حق حیات او مورد حمایت قانون هم قرار گرفته است. اما با این وجود، همواره شبهات و تزاحمات حقوقی در این مسیله وجود داشته است. با توجه به اینکه از سقط جنین، در آیات قرآن و روایات معصومین علیهم السلام، به قتل تعبیر شده است و در کتاب های فقهی برای اسقاط عمدی جنین گاهی دیه و در برخی موارد قصاص درنظر گرفته اند؛ لذا علیرغم وجود دیدگاههای تسهیل کننده سقط در جهان امروز، از نظر اسلام، جز در موارد ضرورت، سقط جنین مجاز نیست.
Machine summary:
یعنی مادر میتواند انتخاب کند که جنین خود را نگه دارد یا نه و سقط جنین چیزی بیش از انتخاب نیست؛ آیا میتوان سقط جنین را صرفاً یک انتخاب دانست و به راحتی تصمیم به سقط جنین گرفته شود؟ ( در ابتدا اجازه دهید عرض کنم که تعبیر «سقط جنین»، دقیق نیست و باید از اصطلاح اسقاط یا قتل جنین استفاده کرد، چراکه سقط فعل لازم و به معنای افتادن است و دلالت بر حالت طبیعی و غیرعمدی دارد، لذا اطلاق «اسقاط جنین» و به تعبیر قرآنکریم و یا معصومین( «قتل جنین» در مواردی که امروزه به صورت عمدی اتفاق میافتد، صحیح است.
مجلۀ پاسخ: سؤال دیگری که وجود دارد، اینکه پس سقط جنین در چه شرایطی جایز است؟ ( دو دیدگاه در بحث مجوزهای قتل و اسقاط جنین مطرح است: دیدگاه اول که مربوط به حضرت امام( و آیتاللهالعظمی بهجت( و اکثر مراجع عظام (نظیر حضرات مراجع آیات عظام صافیگلپایگانی، جوادیآملی، وحیدخراسانی، سبحانی، علویگرگانی و نوریهمدانی) است که فرمودهاند به هیچ عنوان قتل و اسقاط جنین جایز نیست؛ مگر اینکه جان مادر به خطر افتاده باشد که در آن صورت قبل از ولوج روح، اسقاط جنین جایز است؛ اما بعد از ولوج روح نیز آنجایی که جان مادر و جنین، هر دو در خطر است و فقط یکی را میشود نجات داد و اگر مادر را نجات ندهیم هر دو از بین میروند، روشن است که جان مادر مقدم است.