Abstract:
روزانه اندیشه های بسیاری، اعم از آگاهانه یا نا آگاهانه از ذهن آدمی می گذرد و خاطره های ناخوشایند سبب تحلیل قوا و از بین رفتن سرزندگی و نشاط انسان می شود و انرژی قابل ملاحظه ای را از او می گیرد. از این رو تصحیح و مدیریت اندیشه ها آرزوی دیرین اسانها بوده است. همچنین، اصلاح و کنترل اندیشه ها برای حاصل شدن حیات طیبه که هدف خلقت انسان می باشد اهمیت دارد. بحث ماهیت و حفظ خواطر از مباحث علم النفس در فلسفه است که فیلسوفان گذشته، مانند ابن سینا و فارابی و فیلسوفان معاصر، همچون میر داماد و صدر المتالهین به آن توجه خاصی داشته اند. راه نفوذ شیطان در انسان نیز از طریق همین اندیشه هاست؛ زیرا نفوذ گاه شیطان اندیشه بشر است، نه بدن وی. روش انجام این تحقیق تنها از طریق اینترنت و سایت های معتبر بوده است. آنچه از انجام این تحقیق حاصل شد این بود که حفظ ذهن از انحراف به سمت خطورات ذهنی غلط یا حتی اطلاعات درست ولی زیاد وبی ثمر برای انسان، موجب کند شدن و یا گاهی متوقف شدن حرکت انسان به سمت حیات طیبه می گردد.
Machine summary:
آنچه از انجام این تحقیق حاصل شد این بود که حفظ ذهن از انحراف به سمت خطورات ذهنی غلط یا حتی اطلاعات درست ولی زیاد وبی ثمر برای انسان، موجب کند شدن و یا گاهی متوقف شدن حرکت انسان به سمت حیات طیبه می گردد.
بر این اساس در قرآن کریم حیات مفهومی فراتر از تحرکات بدنی و فعالیت های روز مره زندگی را در برمی گیرد، از جمله در آیات 122سوره انعام و 24سوره انفال که بنا بر نظر مفسران پیروی از حق و ایمان به خدا عاملی حیات بخش است که موجب هدایت انسان (زنده شدن وی) می گردد، در مقابل کفر که مرگ محسوب شده است.
جایگاه موضوع کنترل ذهن در دین آیا در دین هم به موضوع کنترل ذهن پرداخته شده است؟ آیا به این مسأله پرداخته پرداخته شده است که ما باید برای ذهن خودمان برنامه داشته باشیم و قدرت پیدا کنیم که بتوانیم ذهن مان را از تاثیرات منفی ای که به سراغش می آید باز داریمم و آن را وادار کنیم به چه چیزهایی توجه کند که بتواند تبدیل به یک ابر قدرت شود ؟ ما از قرآن یاد گرفته ایم که خداوند حکیم است؛ وقتی حکیم باشد، نمی تواند کلمات و موضوعاتی را در قرآن مطرح کرده باشد که از اهمیت خاصی برخوردار نبوده و به مسایل مهم و اساسی حیات بشر نپرداخته باشد.
در صورتی که انسان به اطلاعات ورودی به ذهن خود توجه داشته باشد و آنها را کنترل نماید می تواند سایت انسان پژوهی دینی، ورود ساعت: 1:20 ، خروج: 1:25 ، تاریخ 19/1/1400 .