Abstract:
عمل آیینی بهعنوان یکی از مهمترین دستاوردهای زیست فرهنگی انسان، از دیرباز نقشی انکار ناشدنی در زندگی مادی و معنوی بشر داشته است. پیبردن به اهمیت آیینها، لزوم حفظ و حراست از آنها را تا اندازه زیادی روشن میسازد. آیینها بهصورت غیرملموس و ذهنی در باور عوام جای دارند و مانند بناها و آثار باستانی بهصورت عینی در میراثفرهنگی یک ملت باقی نخواهند ماند و در طول زمان ممکن است از تاریخ یک ملت حذف و به فراموشی سپرده شوند. به همین دلیل پرداختن به این مضامین از مهمترین مطالعات پژوهشگران هنر است. هدف اصلی مقاله، واکاوی جنبههای نمایشی و خاستگاه آیینی میر نوروزی در فرهنگ مردم ایران باستان است. پرسش اصلی مقاله این است که هدف از برگزاری این جشن چه بوده است؟ نگارنده در این جستار کوشیده است، تصویر جامعی از این جشن پیش روی خواننده قرار دهد. برای رسیدن به پاسخ این سوال روش تحقیق کیفی روش مناسبی تشخیصدادهشده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که آیین میر نوروزی، نهتنها برای شادی و تفریح صرف نبوده، بلکه یک جشن بارورانه بوده که نیاکان ما، برای تضمین باروری طبیعت برگزار میکردند. ازاینرو تمام مناسک این جشن معنادار است و از جنبههای نمایشی قابلاعتنایی برخوردار است. روش تحقیق حاضر بر اساس هدف؛ بنیادی و با رویکرد توصیفی - تحلیلی بوده و دادهها بر اساس منابع کتابخانهای گردآوری شده است. باتوجهبه ماهیت و اهداف پژوهش این تحقیق از نوع موردی است.
Ritual practice, as one of the most important bio-cultural achievements of man, has had an undeniable
role in the material and spiritual life of mankind since long ago. Realizing the importance of rituals makes
the need to preserve and protect them clear to a great extent. Rituals are intangible and subjective in the
belief of the common people, and like monuments and ancient works, they will not remain objectively in
the cultural heritage of a nation, and over time, they may be removed from the history of a nation and
forgotten. For this reason, dealing with these themes is one of the most important studies of art
researchers. The main goal of the article is to analyze the theatrical aspects and the ritual origin of Mir
Nowrozi in the culture of the ancient Iranian people. The main question of the article is, what was the
purpose of holding this celebration? In this essay, the author has tried to present a comprehensive picture
of this celebration to the reader. To answer this question, the qualitative research method has been
recognized as a suitable method. The findings of the research show that Mir Nowruz ceremony was not
only for happiness and fun, but it was a fertility celebration that our ancestors held to ensure the fertility
of nature. Therefore, all the rites of this celebration are meaningful and have considerable theatrical
aspects. The current research method based on the goal; It is fundamental and with a descriptiveanalytical
approach and the data is collected based on library sources. According to the nature and
objectives of the research, this research is a case study.
Machine summary:
واکاوي جنبه هاي نمايشي و خاستگاه آييني ميرنوروزي در فرهنگ مردم ايران باستان مرجان پيافر دانشجوي دکتري پژوهش هنر، گروه پژوهش هنر، دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد بين الملل کيش تاريخ دريافت مقاله : ١٤٠١/٠٨/٣٠ تاريخ پذيرش نهايي: ١٤٠١/٠٩/٢٥ چکيده عمل آييني به عنوان يکي از مهم ترين دستاوردهاي زيست فرهنگي انسان، از ديرباز نقشي انکار ناشدني در زندگي مادي و معنوي بشر داشته است .
ياحقي نيز در «فرهنگ اساطير و اشارات داستاني » به استناد قزويني ، هدف از برگزاري اين جشن را فراهم آوردن اسباب خنده و تفريح مردم تلقي کرده است .
بهار در دو کتاب خود «پژوهشي در اساطير ايران» و «جستاري چند در فرهنگ ايران» ضمن توضيح کوتاه درباره اين جشن به فلسفه آن نيز اشاره کرده است .
هدف اصلي اين مقاله ، واکاوي جنبه هاي نمايشي و خاستگاه آييني مير نوروزي در فرهنگ مردم ايران باستان است .
يافته هاي پژوهش نشان مي دهد که آيين مير نوروزي ، نه تنها براي شادي و تفريح صرف نبوده، بلکه يک جشن بارورانه بوده که نياکان ما، براي تضمين باروري طبيعت برگزار مي کردند.
يافته هاي پژوهش نشان مي دهد که آيين مير نوروزي ، نه تنها براي شادي و تفريح صرف نبوده، بلکه يک جشن بارورانه بوده که نياکان ما، براي تضمين باروري طبيعت برگزار مي کردند.
The main goal of the article is to analyze the theatrical aspects and the ritual origin of Mir Nowrozi in the culture of the ancient Iranian people.