Abstract:
نبود یاران کمی وکیفی و کسانی که بتوانند یاریگر امام و تحققبخش اهداف الهی او باشند کاستیای بوده که در تعابیر مختلف روایی ما مطرح شده است. جامعه یاران که شکل میگیرد جدا از ویژگیهای و خصوصیات عمومی که خصائص شیعه و مؤمنین است نیازمند شاخصههایی است برتر. یکی از این شاخصهها بینش وَ بصیرت و آگاهی است که در مقابل تهاجم نرم دشمن و ایجاد شبهات و تردیدها باید وجود داشته باشد. جنگ نرم فکر و دل، اندیشه و احساس مخاطب را مورد تهاجم قرار میدهد. نقشه و برنامه اساسی دشمنان، تردیدافکنی و ایجاد شبهات است که باعث خلل در عزم و اراده جامعه مؤمنان میشود. کاری که دشمنان میکنند، ایجاد شبههافکنی و بیاعتقادی، جای ایمان راسخ، است. شبهه و تردید نسبت به رهبر و امام، دین و مبانی و اهداف و تردید درباره کارگزاران و.... برخی از این شبهات است و در مقابل شناخت امام، دینشناسی، زمانشناسی، درک موقعیت و وظیفهشناسی و انجام تکالیف، عدم غفلت و بصیرتافزایی راهکار پیشگیری و مبارزه با جنگ نرم دشمن است.
The lack of Friends in terms of quantity and quality and those who can help the imam and fulfill his divine goals is a defect that has been mentioned in many hadiths. The community of Friends that is being formed, apart from the general characteristics that are specific to Shias and believers, needs superior characteristics One of these characteristics is insight and awareness, which must exist in front of the soft attack of the enemy and the creation of doubts. Soft war attacks the audience's thoughts and feelings. The main plan and plan of the enemies is to cast doubts and create doubts, which causes a disruption in the determination and will of the community of believers. What the enemies do is doubt and disbelief instead of firm faith. Doubts and doubts about the leader and imam, religion and foundations and goals and doubts about the agents of some of these doubts and knowing the imam, theology, chronology, and understanding the situation and conscientiousness and doing the tasks, not neglecting and increasing insight are the solutions for prevention and Fighting soft war is the enemy
Machine summary:
جنگ نرم و وجود شبهات و لزوم شاخصه بینش و بصیرت در یاران تراز 1 محمدصابر جعفری 2 چکیده نبود یاران کمی وکیفی و کسانی که بتوانند یاریگر امام و تحققبخش اهداف الهی او باشند کاستیای بوده که در تعابیر مختلف روایی ما مطرح شده است.
یکی از این شاخصهها بینش وَ بصیرت و آگاهی است که در مقابل تهاجم نرم دشمن و ایجاد شبهات و تردیدها باید وجود داشته باشد.
قرآن به صراحت جامعه دینی را برادر خوانده است و از تفرقه منع کرده است: (وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمیعا وَ لا تَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ اِذْ کُنْتُمْ اَعْداءً فَاَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَاصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ اِخْوانا((آلعمران: 103)؛ و همگی به ریسمان خدا(قرآن و اسلام و هرگونه وسیله رحمت) چنگ زنید و پراکنده نشوید، و نعمت خدا را بر خود به یاد آورید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان البته در برخی از منابع آمده که اشعث و برخی دیگر به امام فشار آوردند که او قیس را برکنار کند(ابن عبدالبر، 1412ق: ج3، 1290؛ مسکویه رازی، 1379ش: ج1، 511).
در تعابیر روایی ما، داشتن بصیرت و معیار، شناخت و تیزبینی، شاخصه نیروهای مطلوب است: حضرت علی؟ع؟ درباره چنین افرادی میفرماید: (گروه دیگرى از مسلمانان راستین به پاخاستند که) به خاطر صبر و استقامتشان منّتى بر خدا نمىنهادند و بذل جان در راه حق را بزرگ نمىشمردند، تا آنکه به فرمان خدا دوران آزمایش به پایان رسد و(این گروه مبارز) آگاهى و بینایى خودرا بر شمشیرها حمل کردند(بصیرتی را که در کار دین داشتند آشکار کردند، آگاهانه با دشمن به مبارزه برخاستند) و به فرمان واعظ خویش(قیام مىکنند و) به پرستش پروردگارشان پرداختند.