Abstract:
مسئله اسماء و صفات الهی و خلق و خوی انسانی از بنیادیترین مباحث فلسفه و عرفان اسلامی است. صدرا به صفات پروردگار در قوس نزول و صعود و از خلق و خو با عنوان «شاکله و فطرت ثانویه» پرداختهاست. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی درصدد استنباط دیدگاه حکمت متعالیه در مورد تأثیر اسماء الهی بر خلق و خوی انسان است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که از نگاه وی، انسانها فطرت یکسان اما خُلقهای متفاوتی دارند، که از آن به عنوان فطرت اولیه و ثانویه نیز یاد میشود. فطرت اولیه، تجلی اسم رحمت است که همه انسانها بر آن سرشته شدهاند. قلب انسان میان دو اسم «الهادی و المضل» است و متناسب با سرشت و استعداد و با اعمال اختیاری خود تجلیگاه یکی از آنها میشود، لذا میتوان نتیجه گرفت که اسماء الهی در خلق و خوی انسان نقش کلیدی دارد و در سعادت و یا شقاوت او تأثیر بسزایی دارد و از طرفی اشراف اسمایی خداوند بر انسان در قوس نزول، مانع اختیار انسان در به فعلیت رساندن و آئینه وجودی اسماء شدن توسط او نمیشود.
The issue of divine names and attributes and human Habitude is one of the most fundamental issues of Islamic philosophy and mysticism. Sadra has dealt with the attributes of God in the arc of descent and ascent and of the Habitude with the title of "secondary structure and nature". This descriptive-analytical study seeks to deduce the view of transcendent wisdom about the effect of divine names on human mood. The findings of the study indicate that in his view, humans have the same nature but different Habitudes, which is also referred to as primary and secondary nature. Primitive nature is the manifestation of the name of mercy on which all human beings are born. The human heart is between the two names "Al-Hadi and Al-Mudhal" and is manifested in one of them in proportion to its nature and talent and by its voluntary actions. Therefore, it can be concluded that divine names play a key role in human Habitude It has a great effect, and on the other hand, the nominal nobility of God on man in the arc of descent does not prevent man from exercising his authority and becoming the mirror of the existence of names by him.