Abstract:
درگیری های صفویان و عثمانیان ، که هریک ادعای رهبری بخشی از جهان اسلام را داشتند ، بر سر قفقاز (عمدتاً گرجستان و ارّان) از قرن ۱۶ تا ۱۸ میلادی ادامه داشت . نهایتاً رقیب دیگری در منازعات بر سر این خطّه ، در قرن ۱۹ میلادی به جمع کشورهای درگیر افزوده شد که همانا روسیه می باشد . اهمیّت قفقاز نهتنها در حاصلخیزی و رونق مراتع آن در دامنهٔ کوههای قفقاز بلکه به سبب موقعیت ترانزیتی آن در سواحل شرقی دریای سیاه بود ، به علاوه ساکنان این منطقه که از دیر باز نیز خراجگزار ایران بودند ، در تمام طول تاریخ خود تمایل به کسب خودمختاری داشته و در جهت نیل به استقلال اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی شان تلاش می کردند و در زمان مورد بحث ما ، مجدداً تحت نظارت دولت ایران قرار داشتند . در راستای همین واقعیت ، تحقیق ما قصد دارد نشان دهد بی کفایتی دربار صفوی و باورهای اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و عملکرد سیاسی پادشاهان صفوی ، با آرمانها و خواستههای ارامنه و سایر مسیحیان منطبق نبوده و تأثیر زیادی در گرایش آنان به سمت عثمانی که در این سالها از نظر قدرت سیاسی در منطقهٔ مورد نظر برصفویان برتری داشته و در سیاستهای جهانی نیز رقیب مطرح و قابل توجهی برای قدرتهای اروپایی محسوب می شد ، داشته است .
Ottomans, each claiming leadership of a part of the Islamic world, over the Caucasus (mainly Georgia and Iran) lasted from the 16th to the 18th centuries. Finally, in the 19th century, another rival in the disputes over the region was added to the list of countries involved, namely Russia. The importance of the Caucasus was not only due to the fertility and prosperity of its rangelands in the foothills of the Caucasus Mountains but also due to its transit position on the eastern shores of the Black Sea. And they were trying to achieve their economic, social, political and cultural independence, and at the time we are discussing, they were again under the control of the Iranian government. In line with this fact, our research aims to show the incompetence of the Safavid court and the social, cultural and economic beliefs and political performance of the Safavid kings did not conform to the ideals and aspirations of Armenians and other Christians and greatly influenced their tendency towards the Ottomans. For many years, it was superior to the Safavids in terms of political power in the region and was a significant rival to European powers in world politics.