Abstract:
گسترهی عصمت پیامبران از دیدگاه ابنتیمیه از این قرار است که وی در باب عصمت در مقام دریافت و ابلاغ وحی، گرچه ادعای اجماع کرده و خود بر آن دلیل آورده؛ اما با پذیرش افسانه غرانیق این اعتقاد را مخدوش ساخته است. در مورد عصمت انبیا از شرک و کفر پیش از بعثت، در موضعی دوگانه هم به عصمت و هم به عدم عصمت سخن گفته و همین تناقضات در مورد ارتکاب کبایر بعد از بعثت نیز در آثار او مشهود است. اگر جمع میان این تعارضات ممکن باشد، ابنتیمیه هیچ گناهی را در هیچ زمانی و بر هیچ پیامبری ناروا نمیداند، جز آنکه پیامبران را در گناهان مستقر نمیپندارد و با دلیل حسن توبه، بر آن شده که توبه پیامبران از گناه سبب رفعت مقام ایشان میشود. این پژوهش بر آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی، ابعاد عصمت انبیا را از دیدگاه ابنتیمیه بازخوانی کند و به این سؤال پاسخ دهد که دیدگاه وی در مورد گسترهی عصمت انبیا به اعتبار نظر و عمل، به اعتبار زمان قبل بعثت و زمان بعد بعثت، چیست؟ در پایان، این نتایج به دست آمده است که دیدگاه ابنتیمیه اولًا برخواسته از بغض و کینه نسبت به شیعه است نه استدلال و منطق؛ ثانیاً اهداف پیامبران و نقش تربیتی آنها را زیر سؤال میبرد؛ ثالثاً هدف از بعثت انبیا را عبث و بیمعنا میکند و رابعاً با حکمت الهی ناسازگار است.
From Ibn Taymiyyah's point of view, the scope of the infallibility of the prophets means that they are infallible in receiving and declaring the revelation. Although he claimed consensus in this issue and provide some reasons for that, but by accepting the myth of Gharaniq, he spoiled this viewpoint. Regarding the infallibility of the prophets from polytheism and disbelief before the revelation coming to them, he takes a double standard, believing in both infallibility and non-infallibility of the prophets, maintaining that it is possible for the prophets to err, but after their repentance their status raises and the sin cannot remain with the prophets. This research, with a descriptive-analytical method, intends to read the scope and dimensions of the infallibility of the prophets from Ibn Taymiyyah's point of view. The results are as the following: firstly: Ibn Taymiyyah's view in this issue arises from his hatred and resentment towards the Shiites, not reason and logic. Secondly: he undermines the goals of the prophets and their educational role. Thirdly: it nullifies the purpose of the sending the prophets. Fourthly: this theory is incompatible with the divine wisdom.