Abstract:
از آنجایی که اصالت از بنیادی ترین مفاهیم در فلسفه حفاظت - مرمت و مداخله حفاظتی _ مرمتی متاثر از نوع رویکرد به اصالت است و از دیگر سوی این مفهوم در طول تاریخ حفاظت با سایر مفاهیم مرتبط با آن چون ارزش، تمامیت و نیت خالق اثر رابطه تنگاتنگی داشته است در این مقاله کوشیدهایم این مفهوم را در قرن و 19 و 20 باز شناسیم. از این رو، مقاله حاضراز طریق بازخوانی و وا کاوی تاریخ حفاظت و مرمت از یک سو و دیدگاههای صاحبنظران از دیگر سو، با بهرهگیری از روش تحقیق کیفی و راهبرد تحلیل محتوا، در پی بازشناخت اصالت و تعیین رویکردهای مختلف به آن در طول تاریخ حفاظت و مرمت است. در این پژوهش با بررسی تاریخ حفاظت توانستیم رویکرد به اصالت را، فارغ از سیر تاریخی، در قالب سه رویکرد عمده دسته بندی نماییم. رویکرد اول، قائل به اصالتِ مولفه هایی ثابت در اثر است. در حقیقت رویکرد اول در شئ به جستجوی امری ثابت پرداخته است. امری که در ضمن تغییر و تحول اثر، استمرار مییابد و در نتیجه این امر مستمر را واجد ارزش، لازمه اصالت و مستحق حفاظت دانسته است. این که چه چیزی موضوع تداوم و استمرار دانسته میشود، مستقیماً به بنیانهای اندیشهای و مبانی نظری پشتیبان آنها و آنچه از نظرشان ارزشمند بوده است مرتبط میگردد.رویکرد دوم اصالت را با تاریخمندی اثر گره میزند که میتوان از آن به عنوان اصالت فرآیندی نام برد و سرانجام رویکرد سوم رویکردی است ناظر محور ( مخاطب محور) که در جریان شناخت و ارزیابی اثر، با اولویت بخشی به ناظر به جای اولویت دادن به اثر تاریخی، در تشخیص اصالت، رویکرد ناظر را مبنای قضاوت درباره اصالت اثر قرار میدهد .
Since authenticity is one of the most fundamental concepts in the philosophy of conservation-restoration and conservation-restoration intervention, it is affected by the type of approach to authenticity, and on the other hand, throughout the history of conservation, this concept has a relationship with other concepts related to it, such as value, integrity, and intention of the artist. In this article, we have tried to recognize this concept in the 19th and 20th centuries. The present article seeks to recognize authenticity and determine different approaches regarding it throughout the history of conservation and restoration by reviewing and analyzing the history of conservation and restoration on one hand and the views of experts on the other hand,through using qualitative research method and content analysis strategy. They have also shown that in the history of conservation the approach to authenticity, regardless of the historical course can be classified into three main approaches. The first approach believes in the authenticity of fixed components in the work. The second approach ties authenticity with the historicity of the work, which can be called process authenticity. And finally, the third approach is an observer-centered approach (audience-centered) that in determining the authenticity, the approach uses the observer as basis in judging the authenticity of the work.