Abstract:
در اقتصاد اسلام، نیل به جهش تولید در تمامی زمینه ها، روش ها و راهبردهای کارآمدی را می طلبد، که بدون تمسک عملی به مبانی قرآن، سنت و رعایت اولویت ها در امر تولید مقدور نخواهد شد؛ لذا هر گونه قدم برداشتن برای اصلاح و بهبود وضعیت اقتصادی و پیدایش تحول و سبقت در آن نسبت به گذشته می تواند به منزله گام هایی در جهت تعالی تولید و ارتقای بهره وری دیگر بخش های جامعه، رفاه حال عمومی و اعتلای پایه نظام و کشور باشد. هدف این پژوهش، استخراج مبانی جهش تولید براساس آیات و روایات و تبیین معیارها و بهره گیری از آنها در جهت تشویق تولیدکنندگان به رعایت این مبانی و بکارگیری عملی آنها توسط برنامه ریزان اقتصادی، بدلیل پشتوانه فرهنگی در جامعه و پذیرش آنها درسطح وسیع است؛ که می تواند تضمین خوبی برای موفقیت بهتر برنامه ها باشد. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی مبتنی بر جمع آوری اطلاعات از منابع، اسناد معتبر، نظرات مکتوب فقها و اندیشمندان صاحبنظر می باشد. یافته های پژوهش، حاکی از آن است که در قرآن کریم و روایات افزون بر بیان اهمیت و تأکید بر مبانی و اولویت بندی فعا لیتهای تولیدی، شیوه های عملی تسریع در بهره گیری از عوامل تولید و مواهب طبیعی، کشاورزی، صنعت و تجارت برای دستیابی به پیشرفت اقتصادی افراد و جوامع، پیش روی ما نهاده شده؛ که با تشویق به رعایت یافته های مطروحه توسط تولید کنندگان، می توان به جهش تولید در اقتصاد دست یافت.
In Islam economy, achieving a leap in production in all fields requires effective methods and strategies, which will not be possible without practical adherence to the principles of the Qur'an, tradition and the observance of priorities in production; Therefore, any step to improve the economic situation and the emergence of change and overtaking in it, compared to the past can be considered as steps towards excellence in production and improving the productivity of various sectors of society, public welfare and upgrading the system and the country. The purpose of this study is to extract the basics of production leap based on verses and hadiths and explain the criteria and use them to encourage producers to adhere to these principles and their practical application by economic planners, due to cultural support in society and their wide acceptance; Which can be a good guarantee for better success of programs. The research method in this study is descriptive-analytical based on collecting information from sources, valid documents, written opinions of jurists and thinkers. Research findings indicate that in the Holy Quran and hadiths, in addition to expressing the importance and emphasis on the basics and prioritization of productive activities, practical ways to accelerate the use of production factors and natural gifts, agriculture, industry and trade for Achieving the economic progress of individuals and communities, presented; And by encouraging observance of the findings, a leap in production in the economy can be achieved.
Machine summary:
اولويت جهش توليد در منابع فقه اماميــه ابراهيم محمودزاده ١ رحيم وکيل زاده ٢ رضا رنجبر 3 تاريخ دريافت : ١٤٠١/١٠/٠٢ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/١١/٠٣ چکيـده در اقتصاد اسلام ، نيل به جهش توليد در تمامي زمينه ها، روش ها و راهبردهاي کارآمدي را مي طلبد، که بدون تمسک عملي به مباني قرآن ، سنت و رعايت اولويت ها در امر توليد مقدور نخواهد شد؛ لذا هر گونه قدم برداشتن براي اصلاح و بهبود وضعيت اقتصادي و پيدايش تحول و سبقت در آن نسبت به گذشته مي تواند به منزله گام هايي در جهت تعالي توليد و ارتقاي بهره وري ديگر بخش هاي جامعه ، رفاه حال عمومي و اعتلاي پايه نظام و کشور باشد.
يافته هاي پژوهش ، حاکي از آن است که در قرآن کريم و روايات افزون بر بيان اهميت و تأکيد بر مباني و اولويت بندي فعا ليتهاي توليدي، شيوه هاي عملي تسريع در بهره گيري از عوامل توليد و مواهب طبيعي، کشاورزي، صنعت و تجارت براي دستيابي به پيشرفت اقتصادي افراد و جوامع ، پيش روي ما نهاده شده ؛ که با تشويق به رعايت يافته هاي مطروحه توسط توليد کنندگان ، مي توان به جهش توليد در اقتصاد دست يافت .
اولويت نخست : منابع طبيعي و کشاورزي از نظر قرآن کريم منابع مختلف به صورت معين و با اندازه خاص در طبيعت قرارداده شده است : چنانکه آيات « إنا ک لَ شيٍ خَلَقناه بقَدَرٍ» قمر، ٤٩ ؛ « وَ أنزلنا منَ السَماء ماء بقَدَر فَأسکَناه في الا رض وَ إنا عَلي ذَهاب به لقاد رون َ» مومنون ، ١٨؛ ( و ما براي شما آب را به قدر معين از آسمان نازل کرده و در زمين نگاهش داشتيم ، و بر نابود کردن آن نيز قادريم ) به اين اصل اشاره مي کنند.