Abstract:
سابقه و هدف: امروزه پدیدة خانوارهای زن سرپرست یا بدسرپرست به دلایل مختلف در تمام
دنیا رو به فزونی است. بیشتر این خانوارها مشکلات عدیده ای دارند که موجب شده است
قشری آسیب پذیر شناخته شوند و با مشکلات روانی متعددی روبه رو باشند. هدف از این
مطالعه بررسی ارتباط بین سه متغیر سلامت معنوی، انسجام خانوادگی و هویت در میان زنان
بیسرپرست یا بدسرپرست خانواده بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعۀ پژوهش زنان خانه دار و
شاغل بیسرپرست و بدسرپرست تحت پوشش بهزیستی شهر کرج به تعداد ١٠١٣ نفر در سال
٩٩-١٣٩٨ بود. درنهایت ٢٨٥ نفر ذیل چهار گروه با گروه بندی زنان بدسرپرست شاغل،
بیسرپرست شاغل، بدسرپرست خانه دار و بیسرپرست خانه دار انتخاب شدند. برای جمع آوری
داده از سه پرسش نامۀ سنجش عینی پایگاه هویت من، انسجام خانواده و سلامت معنوی
پولوتزین استفاده شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله
تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتایج نشان داد که در زنان بیسرپرست شاغل سلامت معنوی با انسجام خانواده
رابطۀ مثبت و معنادار (0/01 <P و 0/39=r) و با سبک های هویت موفق رابطۀ مثبت داشت
(0/01 <P و 0/24=r). در زنان بیسرپرست خانه دار رابطۀ بین سلامت معنوی و سبک هویت
موفق در سطح ٠/٠٥ مثبت و معنادار بود (0/05 <P و 0/24=r). در نمونۀ زنان بدسرپرست
شاغل سلامت معنوی تنها با سبک هویت آشفته رابطۀ منفی و معناداری داشت (0/05 <P
و0/60-=r). در نمونۀ زنان بدسرپرست خانه دار سلامت معنوی با انسجام خانواده رابطۀ مثبت و
معنادار آماری نشان داد (0/01 <P و 0/49=r).
نتیجه گیری: یافتهها نشان میدهد که سلامت معنوی با انسجام خانواده و سبک های هویتی
رابطۀ مستقیم و معناداری دارد. تقویت سلامت معنوی زنان بدسرپرست و بیسرپرست، در
تقویت انسجام خانوادگی آنان موثر خواهد بود؛ تاثیر بنیادین سلامت معنوی به عنوان یکی از
منابع اصلی هویت ساز و هویت بخش در جامعه به ویژه در جامعه ای دینی مثل ایران نقشی
بسیار مهمی خواهد داشت
Background and Objective: Today, the number of abandoned women and the women with bad husbands is increasing in the world for different reasons. Most of these families have many problems leading them to be known as a vulnerable group that is faced with many mental problems. The present study attempts to examine the relationship between the three variables of spiritual health, family integration, and identity in the women with no or a bad head of the household. Methods: The present study is descriptive-correlational. The statistical population of the study included the employed housewives with no or bad heads of the household (n=1013), who were under the support of the Welfare Organization of Alborz province in Iran in 2019-2020. Finally, 285 women were selected under four sub-groups: employed women with bad heads of the household, employed women with no head of the household, housewives with no head of the household and housewives with a bad head of the household. In this study, all ethical considerations were observed and the authors reported no conflict of interests. Results: The findings showed that in the women with no head of the household, a significant and positive relationship existed between spiritual health and family integration (P<0.01, r=0.39) and there was a positive relationship between spiritual health and successful identity styles (P<0.01, r=0.24). Furthermore, the relationship between spiritual health and identity styles was statistically significant. In the housewives with a bad head of the household, the relationship between spiritual health and successful identity styles was significant at 0.05 and positive (P<0.05, r=0.24). In the employed women with a bad head of the household, spiritual health had a significant and negative relationship with the ‘disturbed’ identity style (P<0.05, r=-0.60). In the housewives with a bad head of the household, spiritual health was found to be significantly and positively correlated with family integration (P=0.01, –r=0.49). Conclusion: The findings show that there is a significant and direct relationship between spiritual health and family integration and identity styles. Improving spiritual health in women with no or bad head of the household will be effective in reinforcing family integration; the fundamental effect of spiritual health as a major source of identity creation in the society particularly in a religious society such as Iran, will have a very important role.