Abstract:
The role and position of the deity of Mithra/Mehr in Zoroastrianism or the official Zoroastrian religion of the Sassanian era, as well as its relationship with Roman Mithraism, has always been ambiguous and the subject for a great deal of debate and discussion. This deity (Izad) was one of the most important and popular deities (Izadān) of the Sassanian era, but despite this, there are not many material works related to this deity. In the excavations of Ak-Depe in the south of Turkmenistan, a collection of Sassanian bullae was found which the excavator assigned one of them to the deity of Mithra. According to the inscription of this bulla, it belongs to a Magi, so it becomes more important because of its direct connection with the Zoroastrian. The motif of this bullae, which is not very clear, probably shows a person riding in a chariot carried by two horses. In this article, the deity Mithra has been considered from a different view and while discussing the above-mentioned bullae, other cultural materials such as architectural evidence and pictorial evidence attributed to this deity have been analyzed. This research has used the iconography approach. This essay has shown that: a) the imprinted picture belongs to the deity of Mithra; b) the worship of Mithra was part of the Zoroastrian religion in the Sassanian period and was not considered as a separate religion or sect. And c) There can be no further connection between Roman Mithraism and the worship of Mehr or Mithra in Iran, except for general similarities.
نقش، جایگاه و خویشکاری ایزد میترا / مهر در زرتشتیگری یا دین زرتشتی رسمی دوره ساسانی و نیز ارتباط ان با میتراییسم رومی همواره در پرده ابهام و محل گفتگوها و بحثهای فراوان بوده است. این ایزد یکی از مهمترین و محبوبترین ایزدان دوره ساسانی بوده است، اما با اینوجود اثار مادی چندانی که با این ایزد مربوط باشند در دست نیست. در کاوشهای اقتپه واقعدر جنوب ترکمنستان مجموعهای از گلمهرهای ساسانی بهدست امده که کاوشگر نقش یکی از انها را به میترا خدای ایرانی منتسب کرده است. این گلمهر از انجاییکه طبق کتیبهاش از ان یک مغ بوده از اهمیت مضاعفی برخوردار است؛ زیرا ارتباط مستقیم با مذهب زرتشتی پیدا میکند. نقش این مهر، که چندان واضح نیست، احتمالا شخصی را سوار بر ارابهای نشان میدهد که دو اسب ان را میکشند. نقش ارابه و اسبها بههمراه کلاه اشعهدار مهمترین دلایل انتساب، این نقش به میترا است، اما ملاحظاتی وجود دارد که بایستی موردتوجه قرار گیرند خاصه که نقش یاد شده وضوح چندانی ندارد. در این پژوهش به ایزد میترا از زاویهای دیگر نگریسته شده و ضمن پرداختن به اثرمهر یادشده، دیگر مواد فرهنگی اعماز شواهد معماری و شواهد تصویری که بهگونهای این ایزد منتسب شدهاند، مورد بررسی قرار گرفته و تحلیل گردیده است. در پژوهش پیشرو اطلاعات به شیوه کتابخانهای و مراجعه به متون دست اول گرداوری شده و روش پژوهش توصیفی-تحلیلی از نوع «تحلیل محتوا» است. شایان ذکر است که در این تحلیلها از رویکرد ایکونوگرافی و ایکونولوژی بهره گرفته شده است. این جستار نشانداده است: الف) نقش روی اثرمهر موردنظر متعلق به ایزد میترا است و نظر کاوشگر تایید میشود، ب) پرستش ایزد میترا در دوره ساسانی بخشی از زرتشتیگری بوده و بهصورت یک دین یا فرقه جداگانه بهشمار نمیرفته است.