Abstract:
تعزیه، از سنتهای آیینی و رسوم ملی-مذهبی نسبتاً کهن و معرّف بخشی از هویت دینی دیرپای مردم ایران است. بیشک، این پدیده مانند سایر پدیدههای فرهنگی، تحتتأثیر زمینهها، شرایط و ظرفیتهای فرهنگی و نیازها و ضرورتهای اجتماعی-تاریخی پا به عرصۀ وجود نهاده، رشد و تطور یافته و دوام و بقا پیدا کرده است. تعزیه بهعنوان اجرایی آیینی با قدمتی طولانی که شیوۀ نوین آن از صفویه شکل گرفت و در قاجاریه رواج یافت، همواره سعی در تعامل با مخاطب عام برای انتقال مفاهیم و تأثیرگذاری بیشتر داشته است. کثرت مؤلفهها، تنوع اشکال، لایههای معنایی متراکم، وجهۀ نمادین و درنتیجه، قابلیت تفسیرپذیری بالای این آیین موجب شده است تا محققان بهناچار برای کاوش در ابعاد مختلف آن از رویکردهای مطالعاتی متعددی بهره گیرند. برایناساس، مسئلۀ اصلی پژوهش این است که چه ارتباط دوسویهای میان مخاطب و فضای تعزیه برقرار است. همچنین مکان تعزیه چه تأثیری در انتقال مضامین آن و ارتباطش با مخاطبان دارد. هدف در این پژوهش آن است تا نقش مخاطب در اجرا و همچنین ارتباط بین مخاطب و اجراگر را مورد بررسی قرار دهد. روش این پژوهش توصیفی-تطبیقی و گردآوری اسناد، با شیوۀ کتابخانهای انجام شده است. در نتیجهگیری باید اذعان داشت که مخاطب شبیهخوانی در جریان اجرای تعزیه، نهتنها عنصری منفعل و جدای از اجرا نیست، بلکه از این طریق بستری فراهم میشود که به فاعل کنشمند تبدیل شده و طیف متنوعی از مشارکت را تجربه کند.
Taziyeh is one of the relatively ancient religious traditions and national-religious customs and introduces a part of the long-standing religious identity of the Iranian people. Undoubtedly, this phenomenon, like other cultural phenomena, has emerged under the influence of cultural contexts, conditions and capacities, and socio-historical needs and necessities, has grown and evolved, and has survived. Is. Taziyeh as a ritual performance with a long history, the new method of which was formed from Safavid and became popular in Qajar, has always tried to interact with the general audience to convey concepts and be more effective. The multiplicity of components, variety of forms, dense semantic layers, symbolic aspect and, as a result, the high interpretability of this ritual have made researchers inevitably use various study approaches to explore its various dimensions. Accordingly, the main issue of the research is what the two-way relationship between the audience and the atmosphere of condolence. Does the place of condolence have an effect on conveying its themes and its relation to the audience? For this purpose, this research has been done by descriptive-comparative method and collection of documents by library method.