Abstract:
دین همواره در زندگی بشر وجود داشته و هیچ کس بدون دین نیست. دین حق و معتبر آن است که از جانب پروردگار برای این زمان ابلاغ شده باشد. این نوشتار با روش تحلیلی توصیفی و مطالعه کتابخانهای به معرفی اجمالی و بررسی آیین زرتشت پرداخته که یکی از ادیان موجود است. تاریخ احتمالی این آیین به سه هزار سال قبل برمی گردد. کتاب زرتشت اوستا نام دارد که پنج بخش دارد. در بخش اول یا یسنا 17 سروده وجود دارد که به نظر برخی محققان اثر زرتشت است. زبان گاتها هندو ایرانی است نه فارسی و بسیار نامفهوم و پر رمزوراز است. باور به خدای یگانه، نبوت زرتشت، وجود روح و جاودانگی آن، معاد، بهشت و جهنم و حساب وکتاب و آمدن پیامبران بعدی از اجزای این آیین است. ثنویت و احترام افراطی نسبت به آتش، دفن نکردن مردگان، ازدواج با محارم، دشواری یا ناممکن بودن برخی احکام و اعتبار مصوبات مغان از انحرافات این آیین است. این دین تبلیغ ندارد به علاوه پیروان خود را در هزارههای بعد به پیامبران بعدی ارجاع داده است؛ ازاین رو چنین دینی اساسا جوابگوی عصر حاضر نبوده و ادعای لزوم پیروی همگان و جهانی بودن آن لغو است.
Religion has always existed in human life, and no one is without religion. The true and valid religion is the one that has been revealed by God for the present time. This study, applying an analytical-descriptive method and library-based research, provides an overview and analysis of the Zoroastrian religion, which is one of the extant religions. The probable history of this religion dates back to three thousand years ago. The Avesta, the sacred scripture of Zoroastrianism, consists of five sections. The first section, known as Yasna, contains seventeen hymns that some researchers believe to be the work of Zoroaster himself. The language of the Gathas is Indo-Iranian, distinct from Persian, and it is very obscure and full of secrets. Belief in one God, the prophethood of Zoroaster, the existence and immortality of the soul, the afterlife, heaven and hell, judgment, and the sending future prophets by God are among the tenets of this religion. Deviations from the core teachings of Zoroastrianism include belief in kinds of dualism, excessive veneration of fire, non-burial of the deceased, consanguine marriage, the difficulty or impossibility of some laws, the validity of Magi decrees, and similar issues. Zoroastrianism does not proselytize and instead refers its adherents to future prophets in subsequent millennia. Therefore, such a religion is fundamentally incompatible with the demands of the contemporary era, and the assertion of its gReligion has always existed in human life, and no one is without religion. The true and valid religion is the one that has been revealed by God for the present time. This study, applying an analytical-descriptive method and library-based research, provides an overview and analysis of the Zoroastrian religion, which is one of the extant religions. The probable history of this religion dates back to three thousand years ago. The Avesta, the sacred scripture of Zoroastrianism, consists of five sections. The first section, known as Yasna, contains seventeen hymns that some researchers believe to be the work of Zoroaster himself. The language of the Gathas is Indo-Iranian, distinct from Persian, and it is very obscure and full of secrets. Belief in one God, the prophethood of Zoroaster, the existence and immortality of the soul, the afterlife, heaven and hell, judgment, and the sending future prophets by God are among the tenets of this religion. Deviations from the core teachings of Zoroastrianism include belief in kinds of dualism, excessive veneration of fire, non-burial of the deceased, consanguine marriage, the difficulty or impossibility of some laws, the validity of Magi decrees, and similar issues. Zoroastrianism does not proselytize and instead refers its adherents to future prophets in subsequent millennia. Therefore, such a religion is fundamentally incompatible with the demands of the contemporary era, and the assertion of its global nature and the necessity of universal adherence of it is rendered void. lobal nature and the necessity of universal adherence of it is rendered void.
Machine summary:
یکی از خصوصیاتی که در بیشتر کتابها به زرتشتیان نسبت داده شده، ازدواج با محارم (یعنی خواهر، مادر و دختر) است و در تاریخ نیز به این امر اشاره شده است که برخی از پادشاهان و بزرگان زرتشتی با محارم خود ازدواج کردهاند (همان، ج14، ص260).
همچنین، در اوستا آمده است که هر هزار سال یک سوشیانت باید ظهور کند و چون زمان زندگی زرتشت، سالِ هزارِ پیش از میلاد است؛ پس به گمان بسیار، نخستین سوشیانتِ بعد از زرتشت، حضرت عیسی( بوده است؛ بهویژه آنکه خود زرتشتیان در طول تاریخ خویش، مصداق خاصی برای سوشیانت یا سوشیانتها مشخص نکردهاند.
فرض کنیم که دو منجی از سه نفر منجی که زرتشت به آمدن آنها بشارت داده بود، حضرت عیسی( و پیامبر اسلام( باشند؛ پس فقط یک منجی برای احیای دین در آخرالزمان میماند و در این صورت، آموزه زرتشتیِ سوشیانتها، مطابق با تعالیم سایر ادیان الهی خواهد بود که هرکدام از آنها به آمدن یک منجی خبر دادهاند (موحدیان و دیگران، 1381، ص125) این سخن، هنگامی تقویت میشود که دقت کنیم اصل گاتاییِ «اشه»، به معنای راستی و حق، به معنای اصل «راستی اخلاقی» است؛ اما «نمه» به معنای نماز، سمبل فقه است.
3. خویدوده یا ازدواج با محارم یکی دیگر از خصوصیاتی که در بیشتر منابع به زرتشتیان نسبت داده شده، ازدواج با محارم (یعنی خواهر، مادر و دختر) است و در تاریخ نیز به این امر اشاره شده است که برخی از پادشاهان و بزرگان زرتشتی با محارم خود ازدواج کردهاند.
» (کریستینسن، 1378، ص260) خویدوده به معنای ازدواج با محارم است که در ایران باستان از طرف موبَدان به دین زرتشت نسبت داده شده و این کار را انجام میدادند.