Abstract:
مساله "زبان" و قضایای مربوط به آن یکی از پرچالشترین جنبههای فلسفه و رویکردهای نقدی جدید در خوانش متون دینی به شمار میرود. این مسیله در رویکردهای نقدی پسامدرن و بویژه خوانش دریدایی متون که یکی از ابزارهای برخی نومعتزلیان در خوانش متن قرآنی است به علت اصالت دادن به زبان در این رویکردها، از اهمیت مضاعفی برخوردار است و باعث چالشهای بزرگی شده که از تفاوت در نوع نگاه به زبان ناشی میشود. در همین راستا، پژوهش حاضر در صدد "تبیین" دو نگاه متفاوت دریدا و ملاصدرا برآمده تا شرایط مریی شدن دو رویکرد به هستی و معرفت از پنجره زبان را فراهم آورد و میزان امکان پذیری یا عدم امکان چنین خوانشهایی را با روشی تحلیلی - تطبیقی بررسی کند. یافتههای پژوهش نشان میدهد با توجه به دیدگاه ملاصدرا نسبت به وجود، معرفت و زبان و قایل بودن او به نظام تشکیکی و ذومراتبی که از سه منبع معرفتی عقل، قلب و وحی حاصل شده و زبان الهی را دارای سه مرحله ابداعی، تکوینی و تشریعی دانسته و به تناسب، زبان بشری را نیز ذومراتبی میداند، دیدگاه دریدا، در هیچکدام از این سطوح زبانی قابل بررسی نیست و با توجه به عدم فراروی دریدا از روش عقلی - فلسفی، هرگز از مرحله "فعل" (در نظام معرفتی خلق و امر) بالاتر نرفته است. به همین دلیل، بکارگیری این شیوه خوانش از متن قرآنی توسط برخی نومعتزلیان، نیازمند بازنگری جدی و تحلیل انتقادی است.
Language" and its related issues are one of the most challenging aspects of
philosophy and new critical approaches in reading religious texts. This is highly
important in postmodern critical approaches and especially the Derridian reading of
texts, which is one of the tools of some neo-Mu'tzalites in reading the Quranic text due
to the authenticity of the language in these approaches. This has caused serious
challenges due to its distinctive view on language. In this regard, the present research
aims to "explain" two different views from the perspective of Derrida and Mulla Sadra
in order to provide the conditions for the visibility of two approaches to being and
knowledge through the window of language and the extent of the possibility of such
readings with an analytical-comparative method. The findings of the research illustrate
Mulla Sadra's view of existence, knowledge, and language, and his belief in the system
of formation and education, which is derived from three sources of knowledge, the
intellect, the heart, and revelation, and the divine language which has three creative
stages. Considering the formative and legislative as well as the sub-territorial features
of human language, Derrida's view on the third linguistic level can be examined from
this point of view, and due to Derrida's failure to proceed from the intellectualphilosophical
method, it was argued that he could not go beyond the "verbal" stage (in
the epistemic system of creation).