Abstract:
با آغاز تهاجم نظامی عراق علیه ایران، همانگونه که انقلاب اسلامی با رهبری امامخمینی(ره) به پیروزی رسیده بود در دفاع مقدس نیز مدیریت آن با رهنمودهای ایشان ادامه یافت. وی اصل دفاع در برابر تجاوز را تـبعیت از حـکم خدا عنوان نموده و دفاع در برابر این جنگ تحمیلـی را نه یک جنگ تـهاجمی بـلکه دفاع از کشور و بالاتر از آن، دفاع از اسـلام تـلقـی و دفـاع از اسـلام را یک اصـل واجـب و یک تکلیف شرعی دانستند. سئوال اصلی مقاله این است که «پویش قدرتنرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس چگونه بوده است؟» فرضیه مقاله مدعی است که ایشان ضمن تشریح علل جنگ و ضرورت دفاع به طرح شعارهای اصولی در جنگ پرداخته و مؤلفههای راهبرد سیاست دفاعی را مبتنی بر قدرتنرم شکل داده است. خطوط اصلی سیاستهای امام(ره)، متأثر از محورهایی شامل؛ «اندیشه فقهی امام(ره) در باب جهاد در اسلام»، «تجربه تاریخی امام(ره) از رفتار نظام سلطه و استکبار درکشورهای اسلامی و ایران» ، «شناخت ایشان از صدام حسین و نظام بعث عراق» و «اظهارات و اقدامات عراقیها علیه ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی» است. این پژوهش با روش کیفی و تکنیک کتابخانهای، تفکر سیاسی ـ دفاعی امام(ره) در برابر تهدیدات را بررسی نموده و دفاع در برابر مهاجم با هدف بازدارندگی در مقابل حمله دشمن را در سه مؤلفه «اندیشه فقهی امامخمینی(ره) در باب جهاد در اسلام»، «تجربه تاریخی امامخمینی(ره) از رفتار نظام سلطه و استکبار در کشورهای اسلامی و ایران» و «برجستهسازی«دفاعمقدس» جهت «صدور ارزشهای انقلاب»» بازشناسی کرده است.
With the beginning of Iraq's military invasion, the management of the holy defense continued with Imam Khomeini's guidelines. He stated that the principle of defense against aggression is obedience to God's order and defense against this imposed war is the defense of pure Islam and an obligatory principle and a shari'a duty. The main question of the article is "How was the soft power campaign of the founder of the Islamic Republic of Iran during the holy defense era?" The hypothesis of the article is that, while explaining the causes of war and the necessity of defense, he has formulated the basic slogans in the war of initiative and the components of the defense policy based on soft power. The main lines of Imam's policies, influenced by; "Imam's (RA) jurisprudential thought about Jihad in Islam", "Imam's (RA) historical experience of the behavior of the system of domination and arrogance in Islamic countries and Iran", "His understanding of Saddam Hussein and the Ba'ath system of Iraq" and "Statements and actions of Iraqis" against Iran after the victory of the Islamic Revolution. This research, with qualitative method, examines the defense policy of Imam (RA) against threats and defense against the attacker with the aim of confronting it in three components: "Imam Khomeini's (RA) jurisprudential thought about Jihad in Islam", "Imam Khomeini's historical experience" has recognized the behavior of the system of domination and arrogance in Islamic countries and Iran", "prominence of "holy defense" in order to "issue the values of the revolution".
Machine summary:
اين پژوهش با روش کيفي و تکنيک کتابخانه اي، تفکر سياسي ـ دفاعي امام (رحمه الله عليه ) در برابر تهديدات را بررسي نموده و دفاع در برابر مهاجم با هدف بازدارندگي در مقابل حمله دشمن را در سه مؤلفه «انديشه فقهي امام خميني (رحمه الله عليه ) در باب جهاد در اسلام »، «تجربه تاريخي امام خميني (رحمه الله عليه ) از رفتار نظام سلطه و استکبار در کشورهاي اسلامي و ايران » و «برجسته سازي «دفاع مقدس » جهت «صدور ارزش هاي انقلاب » بازشناسي کرده است .
در پژوهشي ديگر با عنوان «رهبري امام خميني (رحمه الله عليـه ) در دفاع مقـدس مبتنـي بـر گفتمـان شـباهت محور»، نويسندگان ضمن بازنمايي عناصر و مؤلفه هاي فرهنگي به کار رفتـه توسـط امـام خميني (رحمـه الله عليه ) در ايجاد گفتمان شباهت محور، بـه آموزه هـاي اصـيل اسـلامي، کيفيـت و نقـش ايـن گفتمـان در رهبري عرصه نبرد اشاره و کنش سياسي ايشان در طول دوران دفاع مقدس بـا اسـتفاده از ظرفيت هـاي موجـود در آموزه هـاي اسـلامي و سـعي در القـاي يـک هويـت جديـد بـه مـردم ايـران بـر اسـاس شباهت جويي به رفتار اهل بيت را بررسي نموده اند(شفيعيفر و الوندي، ١٣٩١).
(رحمه الله عليه ) راهبردهاي پويش قدرت نرم در سياست دفاعي امام خميني بنيان گذار جمهوري اسلامي ايران طـبق اصـول قيام براي خدا و تـبعيت از حـکم خـدا و اصـل دفاع در برابر تجاوز دشمن ، دفاع در برابر اين جنگ تحميلـي را نه يک جنگ تـهاجمي بـلکه دفـاع از کشور و بالاتر از آن دفاع از اسـلام تـلقـي کــرده و دفـاع از اســلام را يـک اصــل واجــب و يک تکليف شرعي دانستند و طـبق اصل استقامت و دستور صـريح قرآني مبني بـر «فَاسـتقم کمـا اُمرت و مَن تاب مَعک » (هود: ١١٢)، پيـروان خـــود را بــه پايــداري و اسـتقامت فراخواندنـد و خود نيز بـا قاطعيت در برابر متجاوز ايستادند(فروتني، ١٣٩٥: ٩٧).