Abstract:
سکولاریسمِ گزینهای، سکولاریسم برآمده نه از حذف دین، بلکه از قبول دین به مثابه یک گزینه در کنار هزاران گزینه دیگر است. گوناگونی و تکثر گزینههای دینی و شبهدینی و غیردینی (در مقام نظر و در مقام زیست فردی و اجتماعی) نوع جدیدی از سکولاریسم را در جهان امروز و نیز در جهان اسلام رقم میزند که مواجهه با آن بسیار متفاوت است از سکولاریسم به معنای حذف دین از قلمرو زندگی اجتماعی و سیاسی. سکولاریسم گزینهای در یک فرایند روانشناختی و فرهنگی رخ میدهد در حالی که سکولاریسم کلاسیک در یک فرایند فلسفی و گاه سیاسی واقع میشود. حال پرسش این است که آیا تحلیل چارلز تیلور در عصر سکولار را میتوان در باره تحولات عرفیشدن در جهان اسلام نیز پی گرفت؟ نویسنده در این مقاله با تمرکز بر متنخوانی عصرسکولار تلاش میکند با طرح امکان سکولاریزاسیونِ گزینهای در تحولات فرهنگی جهان اسلام، به تفاوتهای دنیای اسلام و دنیای غرب در این نوع از سکولارشدگی تأکید کند و دشواریهای سکولاریزاسیون در جهان اسلام را برشمارد. از این منظر، دین و دینداری در جوامع اسلامی نه یک فرایند سهل و آسان بلکه فرایندی پیچیده، ریشهای، و بسیار تودرتو را طی میکند .
Alternative secularism is a version of secularism that does not seek to
eliminate religion but rather embraces it as one among many alternatives.
The diversity and plurality of religious, pseudo-religious, and nonreligious
options, both in theory and in individual and social life, give rise
to a new form of secularism in today’s world and within the Islamic world.
This version of secularism differs from the traditional concept, which aims
to exclude religion from the social and political domains. Alternative
secularism emerges through psychological and cultural processes, while
classical secularism is rooted in philosophical and sometimes political
processes. The question arises whether Charles Taylor’s analysis in A
Secular Age can be applied to secularization developments within the
Islamic world. In this article, I undertake a textual analysis of A Secular
Age to explore the potential for alternative secularization in the cultural
developments of the Islamic world. I highlight the distinctions between
Islamic and Western approaches to secularization and enumerate the
challenges facing secularization in the Islamic context. From this
perspective, religion and religiosity in Islamic societies are not
straightforward processes but rather complex, deeply rooted, and highly
convoluted, making their secularization in individual and social
dimensions exceedingly difficult and sometimes impossible.