Abstract:
مفهوم تجدد از جمله مهم ترین مفاهیمی است که ازعصر قاجار تاکنون هم «پرسش» آفریده و هم «مسأله» و نیز «حیرت». درسفرنامه سیاحان حیرت افروزی، بارز و برجسته است. روش تحقیق بر اساس روش کیفی با رویکرد تفسیری تاریخی با برخورداری از درک همدلانه مبتنی برکشف نیت مؤلف، با تأکید برامکان گزینش دوگانهمؤلف مفسرصورتبندی شده است. با در نظر گرفتن اینکه در ایرانِ قاجار، با جامعه ای بازمانده و مردمانی فقیر در مقایسه با اروپا روبرو بوده ایم، این پرسش به میان خواهد آمد که بازتاب تجدد از نگاه سیاحان ایرانی در سفر به غرب چگونه رؤیت، تجربه و روایت شده است؟ این نوشتار معطوف به دو مفهوم «تجدد» و«حیرت» وبازیابی آن درسفرنامههای سیاحان ایرانی بوده است. در این مقام، برحسب متون مورد مطالعه، ریختشناسی «تجدد» به مثابه ترقی با رویکردی ایجابی ایلافی، در قالب نوسازی، شهرسازی و صنعتی شدن، و «حیرت» به مثابه عرفینگری در ذیل اعجابآفرینی، باورناپذیری، تحسین آشکار وغبطه خوری روبرو هستیم.ریشههای تحیر به مختصات تجدد در سه ساحت «اندیشه»، «سیاست»، «جامعه و فرهنگ» باز میگردد. درحاشیه اینحیرتآفرینی، در دو ساحت «دین و اخلاق» و «سیاست بینالمللی ونظامی» با رویکرد انتقادی مواجهایم.
Modernity and astonishment in travelogues, the concept of modernity is one of the most important concepts that has created both "question" and "problem" and "astonishment" since the Qajar era. In the travel guide of the tourists, it is amazing, obvious and outstanding. The research method is based on a qualitative method with a historical interpretive approach with an empathic understanding based on the discovery of the author's intention, with an emphasis on the dual selection of the author and the commentator. Considering that in Qajar Iran, we were faced with a surviving society and poor people compared to Europe, this question will come up, how is the reflection of modernity seen, experienced and narrated from the eyes of Iranian tourists traveling to the West?This article is focused on the two concepts of "modernity" and " astonishment " and its recovery in the travelogues of Iranian tourists. In this position, according to the studied texts, the morphology of "modernity" as progress with a positive approach, in the form of modernization, urbanization and industrialization, and "astonishment" as a conventional view is under wonderment, incredibility, open admiration and envy.The roots of astonishment go back to the coordinates of modernity in the three areas of "thought", "politics", "society and culture". In the margin of this wonder, we are faced with a critical approach in the two fields of "religion and ethics" and "international and military politics.