Abstract:
هدف: تبیین برساخت شخصیتهای زن مکمل ضدقهرمان در سریال تاریخی مختارنامه به کارگردانی داوود میرباقری. روش: این تحقیق ابتدا باگردآوری مطالب بهشیوۀ کتابخآنهای، سطوح سهگانه کشمکش را مورد بررسی قرارمیدهد. سپس ویژگی شخصیتهای زن مکمل ضدقهرمان را از طریق مشاهده و واکاوی سریال با رویکرد تحلیل محتوای کیفی مورد ارزیابی قرار میدهد. یافتهها: درامنویس، خالق اصلی بسیاری ازکشمکش وبحرآنها را یک زن قرارداده است. عنصر حیاتیکشمکش، نقش بسیار مهمی در پیدایش بحران و ایجاد تعلیق دارد. درامپرداز با قرار دادن چند ویژگی برای شخصیتهای زن ضدقهرمان، کاراکترهای شاخص و اثرگذاری ساخته است که کنش آنها سبب واکنش قهرمان میشود و یا کنش آنها، کاراکترضدقهرمان را علیه قهرمان به کنش وا میدارد. درامنویس با خلق کشمکش درونی از حیث ذهن در شخصیت زن مکمل ضدقهرمان، و انتقال این کشمکش به کاراکتر مرد ضدقهرمان، سبب ایجاد کشمکشهای فردی، فرافردی و بحران میشود که این موضوع پیشبرد داستان را در پی دارد. نتیجهگیری: ریشه بسیاری از رخدادها توسط شخصیتهای زن مکمل ضدقهرمان پیریزی میشود. درنتیجه داستان جریان مییابد. کاراکتر زن مکمل ضدقهرمان، شخصیت ضدقهرمان را برای رویارویی با قهرمان راسختر میکند که حاصل آن، درگیری، کنش و واکنشهای قابل توجه است. قابل ذکر است با وجود نتایج بسیار مثبت آفرینش این شخصیتها در پیشبرد درام، دارای نقاط ضعفی نیز هستند. با گسترش نقاط قوت و کاستن نقاط ضعف این شخصیتها، میتوان شخصیتهایی کنشگر، جذاب و غیرقابلپیشبینی خلق نمود که دارای جذابیتهای نمایشی متفاوتی نسبت به شخصیتهای قبل بوده و در پیشبرد درام بسیار موثرتر باشند.
Objective: This research aims to explain the construction of complementary anti-heroine characters in the historical TV series "Mokhtarnameh" directed by Davood Mirbagheri.Method: The research first examines the three-level conflict through the collection of materials in a library-like manner. Then, it evaluates the characteristics of complementary anti-heroine characters through the observation and analysis of the series using qualitative content analysis.Findings: The playwright, as the main creator of many conflicts and crises, has portrayed a woman as a vital element in the conflicts, which plays a significant role in the emergence of crises and suspensions. The playwright has created prominent and influential characters by assigning several features to the complementary anti-heroine characters, whose actions either provoke the hero's reaction or cause the anti-heroine character to act against the hero. The playwright, by creating internal conflicts in the mind of the complementary anti-heroine character and transferring this conflict to the anti-hero character, creates personal, interpersonal, and crisis conflicts that drive the story forward.Conclusion: The creation of complementary anti-heroine characters in the "Mokhtarnameh" series has had significant results in advancing the drama. The roots of many events are influenced by complementary anti-heroine characters, and as a result, the story progresses. The complementary anti-heroine character makes the anti-hero character more resilient in confronting the hero, resulting in significant conflicts, actions, and reactions. It is worth mentioning that despite the very positive results of creating these characters in advancing the drama, they also have weaknesses. By expanding their strengths and reducing their weaknesses, characters can be created that are more dynamic, attractive, and unpredictable, with different visual attractions than previous characters, and be more effective in advancing the drama.
Machine summary:
شخصیتهایی مانند: جاریه (خواهر مختار)، ناریه (زن مختار)، خاشعه (زن مُنذر)، ماریه (زن ابنحر)، حنانه (دایه عمرابنسعد)، جعده (همسر امام حسن()، حورا (زن خولی)، سلیمه و دیگر زنان کوفی که بسیاری از کشمکشها و بحرآنهای فیلمنامه با کمک این شخصیتهای زن در خلق میشود.
استفاده از تخیل نویسنده در خلق شخصیتهای دراماتیک زنان مکمل ضدقهرمان، در مختارنامه امری است که موجب تقابل ضدقهرمان و قهرمان میشود و درام 1 قوت میگیرد.
هدف آن است با شناخت ویژگیهای زن مکمل ضدقهرمان درسریال تاریخی مختارنامه به این پرسش پاسخ داده شود که خلق شخصیت زن مکمل در کنار قهرمان یا ضدقهرمان توسط نویسنده، چگونه موجب قوت درام و پیشبرد داستان شده است؟ پاسخ به این پرسش از آنرو بااهمیت است، که میتواند در خلق شخصیتهای دراماتیک برساخته برای سایر آثار نمایشی کاربرد داشته باشد و خلا موجود در توجه به الگوی طراحی شخصیت در این آثار را از میان بردارد.
نویسنده با استفاده از تخیل خود، شخصیتهایی مانند جاریه، ناریه، ماریه، دایه عمرابن سعد و خاشعه را برای تقابل ضدقهرمان و قهرمان خلق میکند که این تقابل، موجب قوت درام میشود.
جدول 2: برساخت شخصیت «ناریه» در سریال «مختارنامه» {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} تحلیل شخصیت ناریه در سریال مختارنامه ناریه (زن اول مختار) هرچند شخصیتی فتنهگر و شیطانصفت شبیه کاراکتر قطام (سریال امام علی(، شخصیت حمیرا (سریال معصومیت ازدسترفته) و یا جاریه (سریال مختارنامه) نیست، اما ترس، تصمیم غلط، لجبازی و ندانمکاری او، سد راهی بر سر راه مختار (قهرمان) برای رسیدن به اهدافش در درام است.