Abstract:
امامت جز ارکان اصول دین و مذهب می باشد. در قرآن کریم آیاتی در مورد مسئله امامت مطرح شده است
از جمله این آیات -آیه ولایت (مائده : ٥٥) آیه ابتلای ابراهیم بقره ١٢٤-آیه کمال مائده :٣ آیه اولیالامرنساء:٥٩
آیه تبلیغ مائده :٦٧ آیه صادقین توبه :١١٩و چندآیه دیگر همچنین احادیث مشهوری در مورد امامت و ولایت
از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آل و سلم بیان شده است که عبارتند از: حدیث تشبیه حدیث ثقلین -حدیث
جابر- -حدیث دوازده خلیفه -حدیث سلسلۀالذهب -حدیث شجره حدیث علی مع الحق -حدیث لوح -حدیث
من مات -حدیث منزلت -حدیث وصایت -حدیث ولایت -حدیث یوم الدار. متکلمان شیعه و سنی دلایل عقلی و
نقلی برای ضرورت امام در حکومت اسلامی بیان کردند که دلایل عقلی به ترتیب عبارتند از:١- ضرورت
اجتماعی و اجرای اسلام ٢- نیاز دائمی به امام ٣- تبیین دین در همه اعصار٤- برهان لطف و دلایل نقلی ١-
آیه اولیالامر٢-حدیث من مات ٣-سیره مسلمانان ٤- وجود وصایای دوازده گانه در ادیان .
Machine summary:
[ شريعتي سبزواري، امامت و رهبري در نگاه عقل و دين ، ١٣٨٩ش ، ص ٧٥- [77 دلايل نقلي ضرورت امامت متکلمان شيعه و اهل سنت ، دلايلي براي ضرورت امامت از قرآن و سنت تبيين کرده اند که به پنج دليل آن اشاره ميشود: آيه اولي الامر بيشتر مفسران و متکلمان شيعه و سني مانند تفتازاني[تفتازاني، شرح المقاصد، ١٤٠٩ق ، ج ٥، ص ٢٣٩] و محقق طوسي،[محقق طوسي، تلخيص المحصل ، ١٤٠٥ق ، ص ٤٠٧] آيه ٥٩سوره نساء را به معناي وجوب اطاعت از اولي الامر دانسته اند.
[ مطهري ، مجموعه آثار، ١٣٩٠ش ، ج ٤، ص ٣١١] ويژگيهاي امام امام ، يعني فردي که داراي مقام امامت است ،[بحراني، قواعد المرام في علم الکلام ، ١٤٠٦ق ، ص ١٧٤] بايد ويژگيهاي زير را دارا باشد: عصمت اماميه و اسماعيليه بر اين باورند که امام بايد معصوم باشد[شيخ مفيد، اوائل المقالات ، انتشارات دانشگاه تهران ، ص ٣٩؛ علامه حلي، کشف المراد، ١٤٣٧ق ، ص ٤٩٢] و براي اثبات آن به ادله اي همچون برهان امتناع تسلسل ، برهان حفظ و تبيين شريعت توسط امام ، برهان وجوب اطاعت از امام ، برهان نقض غرض ، برهان انحطاط و سقوط امام در صورت ارتکاب گناه استدلال کرده اند.
] نص بر امام اماميه بر اين باورند که امام بايد به واسطه بياني روشن و صريح (اصطلاحا «نص جلي») از سوي خدا، پيامبر يا امام قبلي، تعيين شود[علامه حلي، کشف المراد، ١٤٣٧ق ، ص ٤٩٥؛ بحراني، قواعد المرام في علم الکلام ، ١٤٠٦ق ، ص ١٨١] و براي اين باور به ادله زير استناد کرده اند: از ويژگيهاي امام اين است که معصوم باشد و عصمت امري دروني است که براي غير خدا و غير کسي که خدا او را آگاه کرده ، قابل درک نيست .